U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

M A K E R S :
Geen etalage vol reclame

LUKAS KEIJSER
Net drie maanden bestaat Fok! En nu al behoort deze website met twaalf- tot vijftienduizend bezoekers per dag tot de beter bezochte in Nederland. Danny Roodbol (28) is initiatiefnemer van Fok! Samen met zo'n dertig vrijwilligers, 'voornamelijk computerfreakjes', werkt hij aan de site. Het succes is mede te danken aan het televisieprogramma Big Brother.

Roodbol was in de eerste maanden van Fok! zo'n veertien uur per dag online, nu acht tot tien - "sinds ik een vriendin heb". Big Brother werd door niemand anders zo uitputtend behandeld. Fok! kwam steeds met scoops. Dat Mona de nieuwe bewoonster zou worden, meldde Roodbol bijvoorbeeld als eerste. Ook wist hij bijna altijd vooraf exact de percentages waarmee de bewoners het huis uitgestemd zouden worden. Bovendien werden op de Fok!-site door Veronica gecensureerde fragmenten vertoond, dankzij de livebeelden van de BB-webcamera's. Vele kijkers bespraken de belevenissen in het Aalsmeerse huis in het Fok!-discussieforum en de chatbox.

Voorheen maakte Roodbol sites over zangeressen als Nance en Debbie Gibson en de musical Les Misérables. Daar heeft hij nu geen tijd meer voor. Voor een baan ook niet. Roodbol leeft van weinig, vertelt hij per email. "Woonkosten heb ik nauwelijks omdat ik momenteel bij m'n ouders zit. (...) Ik kom gelukkig zelden of nooit buiten de deur dus maak ik weinig tot niks op."

Het succes van Fok! heeft Roodbol verbaasd. "We hadden het idee dat we misschien een paar honderd bezoekers per dag zouden hebben. Met nieuws dat voor de verandering 'ns op een subjectieve manier gebracht zou worden en een gezellig forum." Die gezelligheid op de Fok!- site ziet Roodbol zelf als belangrijkste reden voor het succes. Die mist hij op andere jongerensites, als die van TMF, 538 en Yellow. Volgens hem zijn dat 'meer etalages die vol hangen met reclame'. Vooralsnog wordt er, in tegenstelling tot die sites, niet verdiend met Fok! Met één reclamebanner worden de kosten gedekt. Meer banners wil Roodbol ook niet hebben.

De bezoekersaantallen zijn nauwelijks teruggelopen na de beëindiging van Big Brother. Opvallend is dat de site nu ook veel 'oudere' internetters trekt. Roodbol: "Het gekke is dat het BB forum nu nog meer berichten per dag krijgt dan voorheen." Fans van het televisieprogramma kunnen terecht in het zogenaamde 'afkickcentrum'. Er zijn al wel allerlei plannen om het gat dat op een gegeven moment toch zal vallen op te vullen én een breder publiek te bedienen. Roodbol wil er niet te veel over kwijt. "Hmm... een HEEEEEEEEL klein tipje dan. Er komt sowieso een uitgebreide literatuursite waarbij mensen onder andere ingezonden stukken kwijt kunnen."

Fok! op Internet: www.fokzine.net

NRC Webpagina's
8 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)