U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
De lomperiken van de BVD

MARCEL HAENEN
Eerst was er het gedonderjaag bij de Nederlandse politie en nu zijn het de bekommernissen van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD). De strijd van het opsporingsapparaat met de zware, georganiseerde misdaad biedt de afdeling drama van de Vara oneindige inspiratie.

Elf delen lang behandelt De Geheime Dienst de lotgevallen van Anne Warmond, gespeeld door Ariane Schluter. Na een loopbaan als rechercheur bij de politie en Europol komt ze bij de BVD te werken als crisismanager. Haar taak is om de inlichtingendienst te reorganiseren.

Warmond valt met haar neus in de boter en moet op twee fronten aan de slag. Haar nieuwe collega's staan namelijk niet allemaal te juichen over de kordate, jeugdige juffrouw 'die ons komt vertellen hoe we hier alles moeten gaan doen', zoals directeur staatsveiligheid Karel Winter (Han Kerckhoffs) laat weten. Ook directeur democratische rechtsorde Michel Maat (Rik van Uffelen) maakt duidelijk niet over te lopen van warme gevoelens voor die 'kinderjuf' met haar 'gewauwel in de ruimte'.

Het bureaucratisch verzet wordt nogal ostentatief horkerig gespeeld. Het kan geen kijker ontgaan: bij de BVD is ambtelijke lompheid troef. Maar die Warmond kan ook spuugvervelend zijn. Zelfs op het herentoilet zijn de halsstarrige directeuren niet veilig voor de priemende vragen van de crisismanager.

Behalve over kantoorpolitiek gaat De Geheime Dienst ook over een gevecht met een buitenlandse terroristische organisatie. De groepering met de naam Survivors pleegt in Nederland aanslagen met biologische wapens. Uit de eerste twee afleveringen blijkt dat de groep, zo te horen met een exotische, Kaukasische achtergrond, aanslagen pleegt uit vergelding voor de levering van chemische wapens van een Nederlands bedrijf aan een obscuur buitenlands bewind.

De Geheime Dienst lijkt heel erg op de uiterst succesvolle politieserie Unit-13. En dat is geen toeval. Regisseur Vivian Pieters maakte beide programma's, de scenaristen zijn voor een deel dezelfde, en de nogal kenmerkende, bloedstollende muziek is wederom van Hennie Vrienten.

In zeker opzicht is het BVD-drama eigenlijk interessanter. De 37 delen van Unit-13 waren voor een zeer belangrijk deel geïnspireerd op het werkelijke drama dat zich in de jaren negentig afspeelde in het ressort Amsterdam met het Interregionale rechercheteam IRT. Maar hoe fantasierijk de auteurs van Unit-13 ook waren, de realiteit bleek veel fascinerender. Tot op de dag van vandaag is hetgeen zich bij het IRT-team heeft afgespeeld een raadsel, getuige de recente berichten over de rol van buitenlandse inlichtingendiensten bij drugs- en wapenhandel naar Nederland.

De BVD is nog steeds, zoals het hoort, een gesloten bolwerk. Van pogingen van een van de vorige directeuren, Arthur Docters van Leeuwen, om de luiken wat meer open te zetten, is onder het huidige bewind van S. van Hulst nooit meer wat vernomen. Die ouderwetse geheimzinnigheid maakt het voor de Vara-auteurs makkelijk de verbeelding de vrije loop te laten.

In de eerste aflevering schiet de directeur van de geheime dienst Theo Hoogland (Wim van der Grijn) in de stress na een onverhoedse aanslag in een Amsterdamse bioscoop. "We hadden dit moeten weten", zegt hij. Maar dat is nou net het leuke met de BVD. Je weet nooit wat die spionnen niet weten omdat de BVD nimmer zegt wat ze wel en wat ze niet wist.

"Heus, het verhaal is heel spannend", verzekert Ariane Schluter in een vraaggesprek met de Vara-gids. En dat is ook zo. Zet een glaasje water bij de tv want je krijgt dorst van die biologische wapens.

De Geheime Dienst, zaterdag, 20.05-20.55u.

NRC Webpagina's
8 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)