|
|
|
NIEUWSSELECTIE NS
|
Akkoord na ruim 40 uur
410 extra conducteurs in treinen
Door onze correspondent
De extra conducteurs vormen een onderdeel van het pakket aan maatregelen dat de drie partijen vanochtend, na meer dan veertig uren vergaderen in twee dagen, hebben vastgesteld. Er was gisteren al overeenstemming bereikt over het inzetten van een tweede hoofdconducteur op agressietreinen, over extra cameratoezicht op de perrons en over verscherpte kaartcontroles bij de in- en uitgang van de perrons. Afgesproken is nu dat de conducteur van een agressietrein kan beslissen dat de trein niet gaat rijden wanneer er geen tweede hoofdconducteur beschikbaar is. Zowel de Nederlandse Spoorwegen en de ondernemingsraad als de verschillende bonden toonden zich vanochtend om half negen, na het overleg, 'tevreden' met het behaalde resultaat. De maatregelen kosten in totaal veertig miljoen gulden ten laste van de NS. Het bedrag komt bovenop de zestig miljoen gulden, die de NS nu al op jaarbasis uitgeeft aan het bestrijden van agressie. Minister Netelenbos (Verkeer) heeft gisteren laten weten dat ze een verzoek om financiële steun niet uit de weg zal gaan. Dat geld zal dan worden ingezet voor aanvullende maatregelen. De veertig miljoen gulden zal worden uitgegeven aan personeel in vliegende controleteams, die in groepen risicotreinen doorkruisen op zoek naar zwartrijders, en aan extra controles bij in- en uitgangen van perrons. Een deel van het geld wordt gebruikt voor camera's op bemande perrons, in de hoop daarmee preventief te kunnen optreden tegen zwartrijders. Met het openbaar ministerie volgt overleg over het gebruik van de camerabeelden. Er wordt onderzocht of "overlastgevers" een trein- en stationverbod kan worden opgelegd. Afgelopen maandag werd er in de trein van Den Haag naar Groningen nog een conducteur neergestoken door een zwartrijder. De man werd enige tijd later opgepakt. Alle 7.000 conducteurs, machinisten en perronmedewerkers, zo is afgesproken, krijgen een GSM-telefoon. Met de Spoorwegpolitie zal de NS afspraken maken over de tijd waarbinnen ondersteuning geleverd wordt na een verzoek om assistentie. De meeste meldingen van agressie - vorig jaar in totaal ongeveer 5.000 - zijn afkomstig van de 3.400 conducteurs.
Zie ook:
Extra conducteur op agressietreinen (6 januari 2000)
|
NRC Webpagina's
7 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |