U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
NS

FNV Bondgenoten


Extra conducteur op agressietreinen

Door onze correspondent
UTRECHT, 6 JAN. De Nederlandse Spoorwegen hebben met de vakbonden en de ondernemingsraad vanmorgen vroeg op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over een pakket aan maatregelen om agressie in de trein terug te dringen. Uitvoering ervan, zo is de schatting, kost "vele tientallen miljoenen guldens" en zal geheel door de NS worden gefinancierd. Over de details van het pakket is vandaag verder overlegd.

Er is overeenstemming bereikt over zo'n vijftig maatregelen. De belangrijkste daarvan zijn: een extra hoofdconducteur op zogeheten agressietreinen, meer cameratoezicht en meer kaartcontrole op de perrons, het inzetten van mobiele controleteams om zwartrijden en agressie adequaat tegen te gaan.

Woordvoerder L. Vlek van FNV Bondgenoten toonde zich na afloop van het overleg tevreden over het behaalde resultaat. "Met deze maatregelen is het mogelijk de agressie in de trein aan te pakken en de NS-medewerkers een veiliger gevoel te geven."

Het overleg begon gistermiddag om twaalf uur en duurde tot na drieën vannacht. Belangrijk punt was de omvang van de mobiele controleteams: volgens de bonden moeten de teams ten minste uit vier mensen bestaan, terwijl de NS lange tijd vasthield aan teams van maximaal twee mensen. Volgens Vlek is de uitkomst van het overleg dat "alle nieuw te vormen controleploegen uit vier conducteurs bestaan". Minder was voor de bonden niet aanvaardbaar, zo zei hij. "Met twee mensen kun je niet daadkrachtig optreden." Onduidelijk is nog hoeveel teams er dagelijks worden ingezet. "Dat moeten we doorrekenen." Directeur R. Lantin (personeel en organisatie) van de NS hield zich vannacht op de vlakte. Er waren volgens hem nog geen concrete afspraken gemaakt, "maar we zijn elkaar zo dicht genaderd dat ik de overtuiging heb dat we eruit komen". Volgens Vlek kon er wel van een beginselakkoord worden gesproken. De partijen, zei hij, komen vanmiddag om vier uur opnieuw bij elkaar om de zaak "fijn te slijpen en op papier te zetten".

De agressie in de trein kwam gisteren op de agenda van het - reguliere - overleg tussen bonden, OR en NS, nadat een dag eerder een KPMG-rapport was uitgelekt waarin werd geconcludeerd dat de NS nog onvoldoende optreedt tegen agressieve passagiers. Zwartrijders worden te weinig gepakt, de extra conducteurs worden nog te weinig ingezet op risicotreinen.

Eind vorig jaar was er op verschillende plaatsen in de Randstad al een staking door NS-medewerkers tegen agressie; afgelopen maandag werd er nog een conducteur neergestoken. De definitieve tekst van het akkoord zal door bonden en NS gezamenlijk aan minister Netelenbos (Verkeer) worden aangeboden. Als de minister extra geld vrijmaakt, zal dat worden gebruikt voor uitbreiding van de maatregelen, aldus Lantin.

NRC Webpagina's
6 JANUARI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)