|
|
|
NIEUWSSELECTIE NS
|
Geweld in de trein
ZOVER ALS NU is te overzien zijn partijen, betrokken bij de bestrijding van het geweld in de trein, ondanks hun soms verdoezelende formuleringen niet in deze val getrapt. De voorgestelde maatregelen pakken het probleem daar aan waar het zich voordoet. Meer bemanning op 'agressietreinen', extra controleteams en meer toegangscontroles bij de perrons vormen de hoofdmoot. De NS tast vooreerst in de eigen beurs om dit alles mogelijk te maken - met dus een beroep op de algemene middelen in het vooruitzicht als meer nodig is. De afspraak dat treinen niet zullen vertrekken als de vereiste bemanning niet aanwezig is, suggereert een zekere fiksheid in de gezamenlijke benadering, maar oogt bij nadere beschouwing toch minder fraai. Die regel zou, ten koste van de reiziger, kunnen ontaarden in gemakzucht waar het gaat om het toepassen van maatregelen die geld kosten. Er is nog een kant aan het vraagstuk die aandacht verdient. Voldoende personeel op de treinen is een voorwaarde, maar dit personeel moet wel zichtbaar zijn. Kaartjescontrole mag geen toeval zijn en de intensiteit niet omgekeerd evenredig aan de risico-uren. De zwartrijder en dwarsligger moet geen kans worden geboden de dans te ontspringen. Tenslotte raakt onveiligheid ook de goedwillende reiziger, gelukkig nog altijd de overgrote meerderheid.
|
NRC Webpagina's
6 JANUARI 2000
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |