M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Aandeel schommelt
Winstgroei van 19 pct bij uitgever VNU
Door een onzer redacteuren
Dat zei bestuursvoorzitterJ. Brentjes gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak. Het is Brentjes' laatste nieuwjaarsrede, de tweede man in de raad van bestuur Rob van den Bergh (49) volgt de 59-jarige Brentjes in april op als bestuursvoorzitter. Brentjes heeft de toppositie bij VNU dan vijftien jaar bekleed. Nagenoeg alle onderdelen van VNU hebben volgens Brentjes bijgedragen aan de winstgroei in 1999, die gelijke tred houdt met de groei in de eerste helft van dat jaar. In 1998 steeg de winst nog met 29 procent. De winstgroei werd toen flink opgevijzeld door de overname van World Directories, de uitgever van de Gouden Gids. Gecorrigeerd voor deze eenmalige meevaller steeg de winst per aandeel hetafgelopen jaar met 15 procent, zo voorspelt Brentjes. De effecten van de overname en financiering van marketingonderzoeksbureau Nielsen Media Research, dat VNU in augustus inlijfde, zijn al in het cijfer opgenomen. VNU heeft vorig jaar een gedaanteverwisseling ondergaan. De uitgever uit Haarlem verkocht zijn krantendivisie, met titels als Dagblad de Limburger en de Gelderlander, voor 1,4 miljard gulden aan branchegenoot Wegener Arcade. De verkoop wacht alleen nog op toestemming van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De karteltoezichthouder onderzoekt nog of het marktaandeel van Wegener door de overname niet te groot wordt. VNU kocht zelf voor 5,3 miljard gulden het Amerikaanse Nielsen Media Research, dat in de Verenigde Staten marktleider is op het gebied van het verzamelen van kijk- en bereikcijfers. Ook investeerde het concern fors in internetdiensten. Zo vergrootte VNU zijn belang in het eveneens in de VS gevestigde NetRatings, dat gedetailleerde informatie over internetgebruik vergaart, tot 54 procent. De verkoop van de dagbladen en de investeringen in marketing- en internetdiensten weerspiegelen een koerswijziging van VNU, dat minder afhankelijk wil worden van conjunctuurgevoelige activiteiten, zoals het verkopen van advertenties in dagbladen. In plaats daarvan wil VNU handelen in informatie die 'onmisbaar' is voor klanten, en daardoor minder gevoelig voor het economisch tij. VNU heeft het traditionele 'papieren' uitgeven overigens niet vaarwel gezegd, zo blijft het concern in Nederland de grootste uitgever van publiekstijdschriften, zoals Nieuwe Revue en Libelle. Beleggers reageerden vanmorgen aanvankelijk negatief op de aangekondigde winststijging van VNU, die gelijk opgaat met eerdere voorspellingen. Het aandeel VNU daalde ruim 6 procent. Rond het middaguur stond VNU echter op een bescheiden winst. Het aandeel VNU is de afgelopen weken fors gestegen, na de aankondiging dat de uitgever zijn internetactiviteiten bundelt in een nieuwe internetdivisie.
|
NRC Webpagina's
5 JANUARI 2000
|
Bovenkant pagina |