U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Pearle moet spot over Hans Anders staken

Door een onzer redacteuren
UTRECHT, 5 JAN. Opticienketen Pearle mag geen reclamespots meer uitzenden die betrekking hebben op 'De uitverkoop van de eeuw'. Dat heeft de president van de rechtbank in Utrecht gisteren bepaald in een kort geding dat was aangespannen door concurrent Hans Anders. Ook moet Pearle een rectificatie plaatsen in De Telegraaf, het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad waarin wordt gesteld dat de gewraakte reclamespot ten onrechte suggereert dat de prijzen van alle afgeprijsde monturen van Pearle goedkoper zijn dan de inkoopprijzen van Hans Anders Opticiens.

Aanleiding tot het kort geding was de reclamespot die Pearle met ingang van 5 december vorig jaar ging uitzenden. Daarin is een man met een steekwagentje te zien, die dozen vol brilmonturen inlaadt in een winkel van Pearle en vervolgens wegrijdt met een wit bestelbusje, waar Hans Anders Opticiens op staat. Onmiddellijk daarop sommeerde de advocaat van Hans Anders concurrent Pearle de uitzendingen te staken, maar het zou tot 10 december duren voor er een gewijzigde versie van de spot op televisie kwam waarin het busje blauw was en de tekst Hans Anders Opticiens was vervangen door 'De Witte Brillenhal'. Beide versies zijn tot de dag voor kerst ieder 45 maal uitgezonden.

Volgens de president heeft Pearle met de spot onrechtmatig gehandeld jegens Hans Anders. Hij gaat er van uit dat het publiek ook bij de gewijzigde commercial De Witte Brillenhal zal betrekken op Hans Anders. De gedaanteverwisseling van het busje is volgens hem niet zodanig dat daardoor de onrechtmatigheid is weggenomen.

NRC Webpagina's
5 JANUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)