NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Pearle moet spot over Hans Anders staken
Door een onzer redacteuren
UTRECHT, 5 JAN. Opticienketen
Pearle mag geen reclamespots meer uitzenden die betrekking hebben op 'De
uitverkoop van de eeuw'. Dat heeft de president van de rechtbank in
Utrecht gisteren bepaald in een kort geding dat was aangespannen door
concurrent Hans Anders. Ook moet Pearle een rectificatie plaatsen in De
Telegraaf, het Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad waarin wordt gesteld
dat de gewraakte reclamespot ten onrechte suggereert dat de prijzen van
alle afgeprijsde monturen van Pearle goedkoper zijn dan de inkoopprijzen
van Hans Anders Opticiens.
Aanleiding tot het kort geding was de reclamespot die Pearle met ingang
van 5 december vorig jaar ging uitzenden. Daarin is een man met een
steekwagentje te zien, die dozen vol brilmonturen inlaadt in een winkel
van Pearle en vervolgens wegrijdt met een wit bestelbusje, waar Hans
Anders Opticiens op staat. Onmiddellijk daarop sommeerde de advocaat van
Hans Anders concurrent Pearle de uitzendingen te staken, maar het zou
tot 10 december duren voor er een gewijzigde versie van de spot op
televisie kwam waarin het busje blauw was en de tekst Hans Anders
Opticiens was vervangen door 'De Witte Brillenhal'. Beide versies zijn
tot de dag voor kerst ieder 45 maal uitgezonden.
Volgens de president heeft Pearle met de spot onrechtmatig gehandeld
jegens Hans Anders. Hij gaat er van uit dat het publiek ook bij de
gewijzigde commercial De Witte Brillenhal zal betrekken op Hans Anders.
De gedaanteverwisseling van het busje is volgens hem niet zodanig dat
daardoor de onrechtmatigheid is weggenomen.
|
NRC Webpagina's
5 JANUARI 2000
|