U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Air Holland

Germania wil Air Holland overnemen

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 14 DEC. De Duitse chartermaatschappij Germania is betrokken bij een mogelijke overname van Air Holland.

Een nog onbekende Nederlandse 'luchtvaart gerelateerde' onderneming zal in de redding een leidende rol spelen. Volgens bewindvoerder M. Pannevis van Air Holland zijn de besprekingen bijna rond. De Nederlandse chartermaatschappij verkeert al weken in surseance. De bewindvoerder hoopt dat hij de besprekingen met de overnamekandidaten vandaag nog kan afronden. "We zijn bezig met de laatste hick-ups", aldus Pannevis. Als de besprekingen zonder problemen verlopen, zouden de bewindvoerders de ondernemingsraad van Air Holland en de vakbonden om vijf uur vanmiddag op de hoogte stellen van de overname. Morgen om vier uur, zo is de bedoeling, lichten de bewindvoerders het personeel in. Wel houdt Pannevis een slag om de arm: "Soms zie je dat overnamebesprekingen op het laatste moment worden afgebroken." Het Nederlandse zakenreisconcern ATP en de Schreiner Luchtvaartgroep zagen enkele weken geleden op de valreep af van de overname van Air Holland.

Naast de combinatie van Germania en het onbekende Nederlandse bedrijf zijn er volgens Pannevis nog drie gegadigden. Bij een daarvan is de reisorganisatie Sudtours van H. Mosselman betrokken. Mosselman is tevens grootaandeelhouder van het noodlijdende charterbedrijf. Bij alle gegadigden is er sprake van een doorstart van Air Holland van twee, hooguit drie vliegtuigen. Ook hebben alle overnamekandidaten de voorkeur voor een losse ticketverkoop, aldus Pannevis. De bewindvoerders hebben de opzegtermijn voor het personeel van Air Holland met twee weken ingekort. Tot vrijdag kunnen de medewerkers met een contract voor onbepaalde termijn - voornamelijk piloten en cabinepersoneel - beslissen of ze voor de nieuwe eigenaren willen werken.

Het Nederlandse bedrijf waarvan de bewindvoerder de naam nog niet wil noemen, zou een meerderheidsbelang krijgen in de nieuwe luchtvaartcombinatie. De nieuwste Boeings 737 van het in Berlijn gevestigde Germania bieden plaats aan bijna tweehonderd passagiers en kunnen dezelfde markt bedienen als de Boeings 575 waarmee Air Holland vloog. Germania heeft een vloot van 23 toestellen en is gelieerd aan de Duitse reisorganisatie TUI (Touristik Union International), waarvan het Nederlandse Travel Unie deel uitmaakt. KLM heeft een belang van 9 procent in de Travel Unie. TUI maakt deel uit van het Duitse Preussag dat ook twee luchtvaartmaatschappijen heeft.

NRC Webpagina's
14 DECEMBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)