NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Sommersby
DANA LINSSEN
Zou een tirannieke landeigenaar
na zes jaar in het oorlogsgewoel van de Amerikaanse Burgeroorlog te
hebben doorgebracht kunnen terugkeren als een aimabele landeigenaar?
Kunnen mensen echt veranderen, zelfs als ze volwassen zijn, zelfs als
ze van harteloze echtgenoot veranderen in gevoelige minnaar, van wrede
potentaat in idealistische landhervormer? Want dat is waardoor we in
Sommersby moeten gaan twijfelen of Jack Sommersby wel echt Jack
Sommersby is, ook al is er alles aan gedaan om met Richard Gere in de
hoofdrol ons ervan te overtuigen dat hij het wel is. We moeten met zijn
echtgenote Jodie Foster verliefd op hem worden en de feiten terzijde
schuiven, omdat zij zo gelukkig is.
Met twee zulke sterren in de hoofdrollen moet het met de overspringende
vonken vanzelf wel goed komen, moet executive producent Richard
Gere hebben gedacht. Wellicht dat hij daarom het scenario dat Nicholas
Meyer naar het origineel van Jean-Claude Carrière maakte, minder
goed heeft gelezen. Want in tegenstelling tot het alom als innemend
beschouwde Le Retour de Martin Guerre (Daniel Vigne, 1982),
rammelen plot, psychologie en motieven nogal in Sommersby. Het
mag geen echte verrassing zijn dat Jack Sommersby niet de echte Jack
Sommersby is, maar een strijdmakker die zijn identiteit heeft
overgenomen. Maar waarom? Omdat de kille Jack opeens zo mooi over zijn
plantage en vrouw kon vertellen? Of omdat het voor een anonieme
krijgsman ook wel aantrekkelijke kanten had te veranderen in een
gefortuneerde heer? Als de oude Jack een schurk was, dan is de nieuwe
dus een oplichter. Maar wel een meesteroplichter, want zelfs Jacks
echtgenote trapt erin, of wil erin trappen. Maar dan had hij toch ook
een weg naar haar hart kunnen banen als de man die Jacks laatste uren
verlichtte? Sommersby is een romantische en aangename film die te
veel vragen oproept. De twijfel die regisseur Jon Amiel (van de
televisieserie 'The Singing Detective', 1986; Copycat,
1995 en Entrapment, 1999) aan het einde weer weet op te roepen
is intrigerend, maar ook irritant. Want de vragen blijven en de
antwoorden blijven uit.
Sommersby (Jon Amiel, 1993, VS). Net5, 20.30-22.35u.
|
NRC Webpagina's
2 DECEMBER 1999
|