U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   K U N S T
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Busch-Reisinger Museum

Museum in VS: werk Malevitsj terug naar erven

Door onze redacteur LIEN HEYTING
ROTTERDAM, 1 DEC. Het Amerikaanse Busch-Reisinger Museum in Cambridge (Mass.) zal een schilderij en een tekening van de Russische schilder Kasimir Malevitsj (1879-1935) teruggeven aan diens erfgenamen. Dit staat in een overeenkomst tussen het museum en de erfgenamen die vijf maanden geleden een claim hadden ingediend. De overeenkomst met het Busch-Reisinger Museum betekent dat het Stedelijk Museum in Amsterdam deze of volgende maand eveneens een claim kan verwachten op de 51 kunstwerken van Malevitsj, die afkomstig zijn uit dezelfde collectie als de werken in Verenigde Staten.

Het Busch-Reisinger Museum, dat vandaag het eigendom overdraagt van het schilderij getiteld Suprematisme, Rechthoek en Cirkel (1915), en van de eveneens suprematistische tekening, mag deze werken nog enige tijd in bruikleen houden. De erfgenamen kunnen de werken volgens de overeenkomst elk moment opeisen. Of het museum ze in een later stadium zal aankopen, is niet bekend.

James Cuno, directeur van de Harvard University Art Museums, waartoe het Busch-Reisinger Museum behoort, wil nog niets zeggen over de overeenkomst. Zoals hij eerder al liet weten heeft het museum het schilderij en de tekening steeds 'in bewaring' gehad en zijn ze nooit als museumbezit beschouwd. De twee werken maken sinds 1957 deel uit van de collectie van het Busch-Reisinger Museum. Evenals de Malevitsj- collecties in het Amsterdamse Stedelijk Museum en in het New-Yorkse Museum of Modern Art (MoMA), zijn ze afkomstig uit de kunstverzameling die Malevitsj in 1927 achterliet in Berlijn, waar hij deelnam aan de Grosse Berliner Kunstausstellung. Malevitsj wilde na 1927 terugkeren naar Berlijn, maar hij kreeg geen uitreisvisum meer. Omdat zijn abstracte werk in de Sovjet-Unie steeds meer in ongenade viel, liet hij de collectie van 70 schilderijen, tientallen tekeningen en 'didactische kaarten' in het Westen.


Zie ook:

Van wie is Malevitsj (2 juli 1999)

NRC Webpagina's
1 DECEMBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)