NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Film-onderonsje in de nacht
HANS BEEREKAMP
Paul Verhoeven heeft het er maar
korte tijd volgehouden, en er zijn ook Nederlandse filmmakers die nooit
de Nederlandse Film- en Televisie Academie (NFTA) bezocht hebben, zoals
Marleen Gorris, Theo van Gogh en Eddy Terstall, of de in het buitenland
opgeleide Johan van der Keuken en Heddy Honigmann. Het overgrote deel,
ik schat ruim driekwart, van de actieve Nederlandse filmregisseurs heeft
wel degelijk het vak geleerd aan de opleiding, die zijn veertigjarig
jubileum viert met het betrekken van een nieuw pand aan het Amsterdamse
Mr. Visserplein. Dat nieuwe gebouw bevat twee grote studio's, hoger en
groter dan de meeste andere studiofaciliteiten in de hoofdstad. Een
ideale plek ook voor een feestje, waar heel Nederland live van
kan meegenieten. In een marathonuitzending die de hele vrijdagnacht en
zaterdagochtend doorgaat vertoont de VPRO academiefilms van meer en
minder bekende oud-studenten, afgewisseld door gesprekjes met de ter
plekke aanwezige makers. Nachtelijke live-televisie is altijd leuk, en
zeker wanneer er geput kan worden uit een zo rijk gevulde schatkamer aan
archiefmateriaal.
Zeker zal te zien zijn het televisieinterview uit het begin van de jaren
zestig dat Jan Blokker hield met de oprichter en eerste directeur van de
Filmacademie, prof.J. Peters. Zijn ideaal, en dat van zijn opvolger
Anton Koolhaas, was om jonge filmkunstenaars in spé een brede,
algemene vorming mee te geven. Je zou het tragisch kunnen noemen dat
daar nu juist het minst van terecht is gekomen. Ex-studenten vinden vaak
dat ze er veel geleerd hebben op ambachtelijk gebied. Het is opvallend
dat eindexamenproducties in technisch opzicht met kop en schouders
uitsteken boven het werk van alle andere filmopleidingen in Nederland.
Ook vriendschappen en samenwerkingsverbanden tussen academiestudenten
houden vaak lang stand. De kunst van het netwerken staat niet op het
lesrooster, maar wordt wel dikwijls aangewezen als een van de nuttigste
daar aangeleerde vaardigheden.
In de vooravond wordt onder het motto Hollywood in Holland op
vertrouwde wijze weer eens de balans opgemaakt van de toestand in de
Nederlandse filmindustrie. Verrassender zijn de proeven van bekwaamheid
die in de nacht te zien zullen zijn. Tussen 1 en 3 ligt de nadruk op
horrorfilms van bijvoorbeeld Will Wissink en de voortreffelijke black
comedy Adelbert van Dick Maas. In de vroege ochtend komen
kinderfilms aan bod en tussen 11 en 12 wordt Paul Ruvens De Tranen
van Maria Machita vertoond, één van de weinige
naoorlogse musicals en één van de beste en meest
ambitieuze films die ooit in Nederland gemaakt werd, binnen of buiten de
Filmacademie.
Ruven gebruikte de academie als platform om zijn eigen plan te trekken,
zoals later Ian Kerkhof dat zou doen, en voor hem de SKOOP-groep van Pim
de la Parra en Wim Verstappen, de 123-groep van Frans Bromet, Jan de
Bont en Rem Koolhaas, alsmede de rebellenclub van Leon de Winter,
René Seegers en Jean van de Velde.
Laten we hopen op veel petite histoire in de nacht, over docenten
die scenario's voor het front van de klas doormidden scheurden, over
stiekem uitdijende filmbudgetten, over de fiets van Ate de Jong en de
baby van Nouchka van Brakel. Want als er niemand meer lijkt te kijken,
komen de tongen pas goed los.
De Nacht van de Nederlandse Film en TV Academie, Ned.3, 00.18-
07.00u.
|
NRC Webpagina's
15 OKTOBER 1999
|