U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Uw PC als persoonlijk veilinghuis

Bieden met de muis


Veilingen afstruinen op zoek naar een mooi stuk; een schilderij, eentweedehands fiets of misschien een computerspel. Vroeg opstaan voor een rommelmarkt hoeft niet meer: Nederlanders wagen zich vaker aan kopen van foto en bieden met de muis.

Door RENSKE SCHRIEMER

In Amerika is het al jaren een succes. Internetbedrijf EBay begon in 1995 met een veilinghuis op Internet. De veiling is vooral gericht op particulieren en niet specifiek op professionele verzamelaars en verkopers. In de duizend categorieën is dan ook alles te vinden dat een flinkerommelmarkt biedt. Boeken, cd's, meubels, schilderijen, maar ookfitnessapparatuur en oude munten of postzegels. Amerikanen missen derommelmarkt of het veilinghuis op de hoek niet. Bieden en kopen op hetInternet is gemakkelijk, gratis en niet gebonden aan tijd of plaats. De procedure is simpel. Iedereen kan zich inschrijven als deelnemer van de veiling. Naam, adres en een e-mailadres in ruil voor een toegangsbewijs tot de virtuele veiling. Binnen 24 uur na inschrijving ontvangt de kandidaat een persoonsgebonden identificatienummer en wachtwoord. Op dat moment kande deelnemer zelf spullen, voorzien van beschrijving, wellicht een fotootje en een minimumprijs aanbieden. Of zelf bieden op een van de duizenden kavels. Ieder kavel is een éénstuksveiling op zich. Met een openings- ensluitingsdatum. De hoogste bieder wint en EBay brengt koper en verkoper metelkaar in contact. Daar houdt ook de bemoeienis van het Internetbedrijf op.De partijen regelen onderling hoe het stuk op de juiste plaats terechtkomten wie de verzendkosten betaalt. Al meer dan veertig miljoen keer kon een stuk van eigenaar wisselen via ebay. Dat succes leverde het eerste online veilinghuis, door advertentie- inkomsten, een omzet op van meer dan dertig miljoen dollar en een beurswaarde van ruim dertien miljard dollar. En de omvang van de virtuele veiling, momenteel ruim 1,8 voorwerpen, blijft groeien. Net als het aantal deelnemers. Al is er op dat punt een beperking.

EBay richt zich op deelnemers wereldwijd. Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet. Geen Amerikaan koopt een tweedehands fiets uit Zaandam, vanwege de verzendkosten. Het duurde even, vier jaar precies, maar het Nederlandse antwoord bleef niet uit. Dit jaar druppelden verschillende kleine veilingen het net op met namen als 'Doebod', 'Marktplaats', 'Ubiedt' en 'Veilinghuis'. Ze lijken op de Amerikaanse variant. Maar hun omvang en succes is beperkt. De meeste categorieën zijn leeg, de veiling staat stil. Toch voorspelt Maurice de Hond, Internetgoeroe en schrijver van het boek 'Dankzij de snelheid van het licht', ook in Nederland een grote toekomst voor de online veiling. "Het aantal Internetgebruikers is het laatste jaar snel gegroeid, tot drie miljoen. Lang was de indruk dat Nederlanders niet willen kopen via Internet. Maar de cijfers laten zien dat veertig procent van de Internetgebruikers al eens een product via Internet kochten", aldus De Hond. Nu de Nederlanders over hun virtuele koopangst heen lijken, zullen ze volgens De Hond de Amerikanen achter na gaan. "Zo'n veiling heeft iets van een vlooienmarkt en dat trekt mensen. In de Verenigde Staten zie je zelfs dat mensen er aan verslaafd raken." Onder de naam Veiling is sinds september een Nederlandse variant van EBay op de markt. Het bedrijf organiseert al sinds 1996 veilingen op Internet. Tot voor kort ging alleen kunst onder de hamer, ingebracht door zakelijke aanbieders. Mede-eigenaar Marc de Hond, familie van, zag in dat een veiling voor particulieren ook voor Nederland interessant zou kunnen zijn. "Zo'n veiling is bij uitstek iets dat een lokale werking heeft, en waarvoor je dus een organisatie in de buurt nodig hebt. Bieden op Amerikaanse spullen heeft weinig zin. Terwijl wij dachten dat Nederlanders best gebruikte spullen wilden kopen en verkopen", aldus De Hond. Die verwachting lijkt uit te komen. Veiling.com is ruim een maand bezig, maar heeft al tienduizend geregistreerde gebruikers. Ruim vijfduizend keer kon de veilingmeester een kavel als verkocht noteren. De Nederlandse variant lijkt veel op de Amerikaanse. Meedoen kan via het e-mailadres en is gratis. Bijna alles is aan te bieden in een van de categorieën. Al heeft Veiling.com wel de hele dag een veilingmeester aan het werk om er voor te zorgen dat de producten "zuiver" zijn. "Bij EBay zie ik dat ze om de haverklap een menselijk orgaan veilen. En dat willen wij niet", zegt De Hond. Toch blijft de kans aanwezig dat een stuk, en dat geeft De Hond toe, na koop en in het echt tegenvalt. Bij een tweedehands fietstas of kinderstoel is dat nog overkomelijk, maar bij een kunstwerk of zelfs een huis ligt het gevoeliger. De authenticiteit van stukken moet het handelsmerk worden van de online veiling van Sotheby's. Dat gerenommeerde veilinghuis ontwikkelt momenteel een wereldwijde veiling als aanvulling op de klassieke veilingen. "We kunnen er niet omheen, het is de toekomst", zegt Diana Ridderikhof van Sotheby's in Amsterdam. Sotheby's zelf en een select clubje handelaren zullen de veilingstukken inbrengen. "Het gaat vooral om producten uit goedkopere categorieën of spullen die je gemakkelijk vanaf een foto kunt kopen", legt Ridderikhof uit. "Een klassiek schilderij zullen mensen toch echt zelf willen zien, maar met porselein is dat al minder." Meedoen is niet gratis, maar wel goedkoper dan in het veilinghuis. "Het is een kostenbesparende methode, dus de commissiekosten zullen lager zijn." Sotheby's verwacht nog in oktober de veilingsite te openen, samen met e-commercebedrijf Amazon.com. Veilingen op Internet worden overigens niet alleen gebruikt als alternatief veilinghuis. Steeds vaker verplaatsen bedrijven hun last minute-balie naar de virtuele wereld. Bungalowpark-keten GranDorado veilt continu arrangementen in een vakantiehuisje, op het laatste moment. Het leuke van die veiling is dat het geen kwestie is van opbieden. De prijs van het huisje blijft dalen, totdat een kandidaat besluit te kopen. Ook KLM en Wehkamp gebruiken de veiling als instrument op hun Internetpagina. Meer informatie op Internet: www.inform.nl/veilingen

NRC Webpagina's
15 OKTOBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)