NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Le Mur
BIRGIT DONKER
Zoals veel films kan Le Mur
van de Waalse regisseur Alain Berliner kort worden samengevat met
'boy meets girl'. Toch is het belangrijkste thema van deze sympathieke
film niet de ontluikende liefde tussen de Waalse Albert en de Vlaamse
Wendy (gespeeld door Pascale Bal), maar de taalstrijd die België
al meer dan een eeuw verscheurt. Zoals een van de hoofdpersonen in de
film uitlegt aan een Australiër: "Wij hebben geen aardbevingen en
geen vulkanen in België, alleen problemen tussen Franstaligen en
Vlamingen."
Le Mur is een fabel, met een moralistische ondertoon.
Uiteindelijk moet iedereen in België partij kiezen, waarschuwt
Berliner. Ook de gemoedelijke Albert, die zichzelf niet Waal noemt maar
Belg en die vlot overschakelt van Frans op Nederlands. Deze laatste der
Belgen drijft een patatkraam pal op de taalgrens. Hij bakt zijn frieten
in het Franstalige deel van het land en verkoopt ze in Vlaanderen. Bij
iedere bestelling doet hij een fortune cookie, met leuzen als
'Als er een probleem is, is er een oplossing. Anders is er geen
probleem.'Op 31 december 1999 heeft Albert zelf een groot probleem. Als
hij na een eindejaarsfeest bij een Vlaamse vriend weer naar huis wil
gaan, blijkt er in het holst van de nacht een muur opgetrokken. Een
muur, die Franstalig België letterlijk van Vlaanderen scheidt.
Niet alleen loopt de muur dwars door zijn frietkot, Albert is bovendien
aan de verkeerde kant terecht gekomen en beschikt niet over het visum
dat voortaan nodig is om de grens over te steken. Als hij onderdak
zoekt bij zijn Vlaamse vriend, blijkt deze het te gevaarlijk te vinden
om een 'Franskiljon' onder te brengen. Het moment is gekomen waarop ook
Albert partij moet kiezen.
Le Mur is geen tijdloze klassieker. Buiten de Belgische
werkelijkheid verliest het verhaal veel van zijn kracht. Maar de film
in ijzige blauw-grijze tinten is wel intrigerend. Door de mengeling van
een liefdesverhaal met een parabel over de Belgische taalstrijd en daar
nog tussendoor gevlochten het verhaal van een vader die genoeg had van
het leven en daarom zijn zoon opzadelde met een patatkraam.
Bijzonder is ook de mengeling van werkelijkheid en verbeelding. Zo wordt
Albert in een achtervolgingsscène gered door een plots
voorbijdenderende trein die uit het niets voortkomt. In het land van
het surrealisme kan alles gebeuren, als je maar hard denkt.
Uiteindelijk blijkt hard denken ook de muur tussen Vlamingen en Walen te
slechten en kan Albert concluderen: "De muur zit in ons hoofd."
Le Mur (Alain Berliner, België, 1998), Ned.3, 23.25-00.32u.
|
NRC Webpagina's
30 SEPTEMBER 1999
|