R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
R E C L A M E :
Puzzels voor de zapper
Z.C.A. LUYENDIJK
Een goed voorbeeld hiervan zijn de spotjes van het telecommunicatiebedrijf Ben. Dat probeert al geruime tijd met schijnbaar nietszeggende beelden zijn naamsbekendheid te vergroten. Een recent spotje toont een raam waarachter een man op een trampoline springt, nadat de camera is ingezoomd langs twee lege bureau's met computers. De conclusie dat de man op een trampoline springt trekt de kijker snel, want hij komt vanaf de onderkant in beeld en verdwijnt weer naar beneden. De man maakt onwezenlijke gebaren naar de kijker en verdwijnt uiteindelijk weer. De naam van Ben verschijnt, einde spotje. Sommige kijkers zullen de strakke vorm ongetwijfeld 'mooi' vinden en verder niks denken, anderen zullen zich afvragen wat ze nou precies gezien hebben. Veel sneller heeft de Franse verzekeraar Axa de beelden gemonteerd, een serie mini-situaties met teksten in beeld ter verklaring: een vrouw in een taxi op weg naar een vliegveld die aan een paspoort denkt, een taxichauffeur die een koffer in de achterbak doet en denkt "volgend jaar een grotere taxi" en zo nog enkele situaties. Ze hebben schijnbaar niets met elkaar van doen en dwingen tot recapitulatie. Dat maakt reclameblokjes kijken tot een inspannende bezigheid die beter omzeild kan worden en daar onbewust ook toe aanzet. Toch maar liever zingende pingpongballen en dansende poppetjes. Dan kijkt er nog eens iemand.
|
NRC Webpagina's
30 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |