U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

Z O M E R   T V :
Gruwelijk verleden
25 September 1915. Nabij het Noord-Franse plaatsje Loos vraagt de Britse generaal Haig een sigaret. Met zijn adjudant staat hij op een pseudo-middeleeuwse fantasietoren met prima uitzicht over het front. Samen kijken ze waarheen de sigarettenrook waait. Naar de Duitse linie. Na een kwartier peinzen geeft Haig het bevel. Vijfduizend cilinders met chloorgas worden opengedraaid. Maar na aanvankelijk succes loopt de massale Britse aanval stuk op de tweede linie van de Duitsers, áchter de door Brits gas geteisterde eerste loopgraaf. Twee dagen later zijn 43.000 Britse doden en gewonden te betreuren. Das Leichenfeld Loos, noemen de Duitsers het gebied. Als moeders wasgoed op wasdag hingen de doden in het prikkeldraad, vertelt een stokoude veteraan.


T V   V O O R A F :


Gek van het surfen
Bij Net5 houden ze niet van Nederland. Of misschien houden ze wel van Nederland, maar trekken de heren en dames zendtijdvullers gewoon te weinig door het land en lezen ze nauwelijks een krant. Liever gaan ze in hun geliefde Groot- Brittannië op vakantie.


F I L M   V O O R A F :


Wilde ideeën van hippe lieden
Hé, kijk, daar duiken Bob Rafelson (in blauw overhemd) en Jack Nicholson (in bloemetjesblouse) zelf even op. Dit is een filmset, moeten we weten, en hier ontstaat enige onenigheid over het imago van The Monkees. Alsof het je reinste cinéma vérité was, wijkt de camera naar achteren zodat we het gehele terrein kunnen overzien. Rafelson en Nicholson, anno 1968 nog goeddeels onbekend, doen alsof ze zich druk maken. Maar waarover in vredesnaam?

NRC Webpagina's
6 AUGUSTUS 1999


Videoclip


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)