|
|
|
NIEUWSSELECTIE International Merchandising
|
Makers agenda's vergeten studiehuis
Door onze redacteur SHEILA KAMERMAN
Zowel Wagemakers als Wijnen benadrukt dat het moeilijk is de juiste agenda te ontwerpen, omdat de invulling van de nieuwe lesmethode per school zal verschillen. Klassieke lesuren worden afgewisseld met perioden voor zelfstandig werken, projecten en werkstukken, al dan niet samen met klasgenoten. Wagemakers: "Dat past niet in een agenda waarin je per dag lesuur 1 tot en met 9 kunt invullen op een paar regeltjes. Je voelt het wrikken." De optimale studiehuisagenda moet volgens Wijnen en Wagemakers veel ruimte bieden voor een uitgebreid tijdschema. Daarnaast vinden de deskundigen dat er extra lege pagina's nodig zijn voor notities en dat de leerlingen de agenda flexibel moeten kunnen indelen. Dat beaamt rector E. Reinders van het Rietveldlyceum in Haaksbergen. "Docenten maken voor hun eigen vak een studierooster, de leerlingen moeten dat kwijt kunnen in een totaalplanning. De huidige schoolagenda's met drie dagen op één bladzijde zijn daarvoor ongeschikt. Die gaan uit van een leraar die huiswerk opgeeft voor de volgende dag."
'Overzicht ontbreekt' De ideale studiehuisagenda moet volgens rector Reinders ten minste een uitklapbaar maand- en jaaroverzicht hebben. "Als uitgevers het niet doen, zullen scholen zelf iets dergelijks gaan maken." Haar collega H. Verkoulen, rector van het Cobbenhagencollege in Tilburg, hoopt dat er een agenda op de markt komt die niet is toegesneden op uren en dagen maar op activiteiten. "Daarvoor is een evolutie in de agendabranche nodig want het oude concept van een week op twee pagina's moet worden verlaten." Verkoulen zou het liefst een soort multomap- agenda zien, zodat leerlingen er pagina's aan kunnen toevoegen en er van alles in kunnen bewaren. H. van Rijmenam, directeur van International Merchandising, een van de grotere bedrijven op de markt van schoolagenda's, heeft nog niet aan een speciale agenda voor de studiehuisscholier gedacht. "We hebben in Nederland al veel te veel schoolagenda's. Voor elk jeugdcultuurtje wordt een agenda op de markt gebracht. Maar als het om zoveel scholieren gaat, zal ik het hier eens in de groep gooien." Ook Trax, uitgeverij van dertig titels, waaronder de populaire O'Neill en Snoopy Agenda, heeft geen studiehuisagenda in het assortiment opgenomen. Maar wat niet is kan nog komen, zegt junior accountmanager Corina Houdijk. "Als uit onderzoek blijkt dat er een markt is voor een speciale agenda voor het studiehuis, dan zullen we dat niet nalaten."
|
NRC Webpagina's
5 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |