R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Virtuosity
COEN VAN ZWOL
Wel is het een mooi moment om Virtuosity op de buis te brengen. Virtual reality beleeft in de bioscopen momenteel een hausse. In de speelfilms The Matrix en eXistenZ draait het om vervaging van de grenzen tussen spelwereld en echte wereld. Het thema van regisseur Brett Leonard is eenvoudiger: giftige software schept monster. De digitale schurk is Sid 6.7, een amalgaam van zo'n 200 seriemoordenaars. Hij moet als tegenstander dienen van politiemannen in een virtual reality-trainingsprogramma. Maar Sid slaagt erin de overstap naar de echte wereld te maken. De koele, speelse Sid 6.7 maakt Virtuosity toch nog interessant. Moorden is een videogame en Denzel zijn favoriete tegenstander. Sid heeft moeite hem te doden, want daarna is het game over. Liever tergt hij Denzel tot het uiterste. Virtuosity komt sterk overeen met Leonards Lawnmower Man (1992), waarin een wetenschapper met virtual reality en drugs een achterlijke tuinman tot monster ombouwt. Die tuinman bewandelt de tegengestelde route van Sid: hij ontwikkelt zich van mens tot digitaal gedrocht dat data-netwerken terroriseert. Virtuosity gaat eerder over kunstmatige intelligentie dan over de virtuele werkelijkheid. Dat thema is in het verleden intelligenter behandeld. In de jaren zestig maakten we al kennis met de door faalangst bevangen computer HAL in 2001, A Space Oddysee - psychologisch een boeiender geval dan Sid 6.7. En de ambities van Sid zijn nogal beperkt naast die van Proteus, de supercomputer zich in Demon Seed voortplant via Julie Christie.
Virtuosity (Brett Leonard, 1995, VS), BBC1, 22.30-0.05u.
|
NRC Webpagina's
30 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |