U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Virtuosity

COEN VAN ZWOL
Een zwarte rechercheur verliest een arm als hij per ongeluk een bom in werking stelt die zijn vrouw en dochtertje doodt. Met de resterende arm maait hij de terrorist neer die hem dit aandeed en - oeps! - een complete televisieploeg. Dat levert hem een celstraf op, totdat de regering de verbitterde ex-agent vraagt proefkonijn te worden in een experiment met virtual reality.Hoofdrol Wesley Snipes, zou je zeggen. Maar Denzel Washington is uitverkoren. Bitterheid is Denzel niet gegeven; om diezelfde reden wist hij Malcom X geen leven in te blazen. Denzel kan boos kijken, maar echt boos is hij niet.

Dat is niet de enige reden dat de recht-op-en-neer sciencefiction actiefilm Virtuosity (1995) niet helemaal van de grond komt. De vormgeving en computeranimatie zijn - voor die tijd - geavanceerd en de vaart zit erin. Maar de verhaallijn is tot het bot afgekloven: een doorgeslagen agent die wordt gereactiveerd omdat alleen hij de schurk kan vangen. En raad eens: hij krijgt een kans zijn fout goed te maken en zo zijn trauma te overwinnen.

Wel is het een mooi moment om Virtuosity op de buis te brengen.

Virtual reality beleeft in de bioscopen momenteel een hausse. In de speelfilms The Matrix en eXistenZ draait het om vervaging van de grenzen tussen spelwereld en echte wereld. Het thema van regisseur Brett Leonard is eenvoudiger: giftige software schept monster.

De digitale schurk is Sid 6.7, een amalgaam van zo'n 200 seriemoordenaars. Hij moet als tegenstander dienen van politiemannen in een virtual reality-trainingsprogramma. Maar Sid slaagt erin de overstap naar de echte wereld te maken. De koele, speelse Sid 6.7 maakt Virtuosity toch nog interessant. Moorden is een videogame en Denzel zijn favoriete tegenstander. Sid heeft moeite hem te doden, want daarna is het game over. Liever tergt hij Denzel tot het uiterste.

Virtuosity komt sterk overeen met Leonards Lawnmower Man (1992), waarin een wetenschapper met virtual reality en drugs een achterlijke tuinman tot monster ombouwt. Die tuinman bewandelt de tegengestelde route van Sid: hij ontwikkelt zich van mens tot digitaal gedrocht dat data-netwerken terroriseert.

Virtuosity gaat eerder over kunstmatige intelligentie dan over de virtuele werkelijkheid. Dat thema is in het verleden intelligenter behandeld. In de jaren zestig maakten we al kennis met de door faalangst bevangen computer HAL in 2001, A Space Oddysee - psychologisch een boeiender geval dan Sid 6.7. En de ambities van Sid zijn nogal beperkt naast die van Proteus, de supercomputer zich in Demon Seed voortplant via Julie Christie.

Virtuosity (Brett Leonard, 1995, VS), BBC1, 22.30-0.05u.

NRC Webpagina's
30 JULI 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)