U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
GUTS

Symbio Design

World Wide Access

BenCom


Bedrijven ontdekken Internet-wizzkids


Internet biedt scholieren en studenten de mogelijkheid al vroeg relatief veel geld te verdienen. Grote concerns als Albert Heijn en de Rabobank maken gebruik van de gespecialiseerde kennis van jonge Internetondernemers.

Door LUKAS KEIJSER en MARIE-JOSÉ KLAVER

AMSTERDAM, 24 JULI. "In het begin zijn ze verbaasd, maar als ze mijn werk zien is het goed," zegt Sebastiaan Burgmans (18) over managers van grote, overwegend conventionele bedrijven die soms vreemd opkijken van zijn jeugdige verschijning. Burgmans houdt zich sinds zijn zestiende bezig met vormgeving en conceptontwikkeling van websites voor grote concerns als de Rabobank, Hoogovens, Albert Heijn en Heineken. Ook Frederik van den Bosch (21) en Bram Heerink (22) van het bedrijf Guts Digital Communications, dat interactieve software en websites ontwikkelt, maken wel eens mee dat klanten vanwege hun leeftijd aan hun kwaliteiten twijfelen. "Zijn ze wel meerderjarig?" vroeg een klant zich onlangs af. Maar ook zij was volgens Van den Bosch "tevreden toen duidelijk werd dat we wisten waarover we het hadden." Van den Bosch en Heerink, die elkaar via Internet ontmoet hebben, zijn onder meer verantwoordelijk voor de websites van de computerwinkel Funprice en de film Austin Powers. Ook de Rabobank, de Nederlandse Spoorwegen en het COC behoren tot de klanten van Guts.

Symbio Design
Symbio Design

De tijd dat jongeren op donderdagavond en zaterdag slechts een bijbaantje hadden bij een bakker of supermarkt, lijkt voorbij. Steeds meer tieners richten een eigen bedrijf op, met name in de snel groeiende Internetindustrie. Hun werk doet niet onder voor dat van gevestigde bedrijven in de multimediasector. Ook hun bedrijfsvoering is professioneel. Ze staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ze laten hun administratie en financiële zaken door boekhouders en accountants doen. Dat de jonge Internetondernemers serieus genomen worden, blijkt ook uit de omzet. Symbio Design, de eenmanszaak van Burgmans, zal dit jaar naar verwachting honderdvijftigduizend gulden omzetten. Heerink en Van den Bosch rekenen op twee ton.

Bedrijven die zelf geen Internetexpertise in huis hebben zijn bovendien niet zelden aangewezen op jongeren door hun voorsprong in kennis en de schaarste op de IT-markt. Meerderjarigheid is niet altijd een voorwaarde om een opdracht binnen te slepen. Het bedrijf World Wide Access van de broers Onno (17) en Sytse (15) Faber heeft zo'n 40 klanten, onder andere de Rotary Club Nederland en het wervings- en selectiebureau Duurstede Groep, voor wie ze websites ontwerpen en speciale programma's maken. World Wide Access is een vennootschap onder firma (vof) die op naam van de VWO-scholieren staat. "Bij de Kamer van Koophandel wisten ze ook niet zo goed hoe dat nu moest. Uiteindelijk bleek dat mijn moeder moest meetekenen", vertelt Onno Faber, die in september Bouwkunde gaat studeren in Delft. De Fabertjes verwachten een ton om te zetten dit jaar. De winst die ze maken, investeren ze in hun bedrijf.

De klanten van World Wide Access hebben geen moeite met de leeftijd van Onno en Sytse. Soms werkt hun jeugd zelfs in hun voordeel. "Ze hebben gelezen dat jongeren beter met computers kunnen omgaan omdat ze ermee zijn opgegroeid. Daar zijn wij het wel mee eens", zegt Onno Faber. "Als je op die leeftijd al een eigen bedrijf hebt, moet je wel erg goed zijn, denken sommige klanten."

De 14-jarige Ben Woldring uit het Groningse Usquert, eigenaar van telecomadviesbureau BenCom, heeft de afgelopen maanden faam gemaakt met zijn informatiedienst Bellen.com. De website biedt een schat aan informatie over telefonie, GSM-aanbieders en tarieven. Wie wil weten wat het goedkoopste mobiele abonnement is in een bepaalde regio of wat bellen naar een GSM in het buitenland kost, krijgt bij Bellen.com gedetailleerd en helder uitleg. Ben, die na de zomervakantie naar 3 VWO gaat, verdient ongeveer 80.000 gulden per jaar aan advertentie- inkomsten. Zeventien bedrijven, van Libertel tot de Rabobank, hebben een button of een banner op Bellen.com.

"Het is geweldig, wat je met deze site presteert," schrijft KPN- medewerker Marco Dantuma in het gastenboek van Bens site. Hij is niet de enige die enthousiast is over het werk van Ben. Volgend jaar spreekt hij op een congres van de Nederlandse vereniging voor Bedrijfstelecommunicatie Grootgebruikers (BTG). Ook de mediabelangstelling voor Ben is groot. Hij was al te zien in het consumentenprogramma Kassa! en het Jeugdjournaal.

Behalve groeien willen de meeste jonge Internetondernemers hun opleiding afmaken. Sebastiaan Burgmans, die vanaf zijn achtste jaar mailt en gebruik maakt van Internet, studeert naast zijn dertigurige werkweek ook psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Op lucratieve aanbiedingen van bedrijven die op zoek zijn naar talent gaat Burgmans niet in. "Ik zou moeten stoppen met studeren." Van den Bosch van Guts studeert Interaction Design in Hilversum. Zijn schoolwerk doet hij tussendoor op kantoor, waar hij vaak tot elf uur 's avonds zit. Dat ze weinig vrije tijd hebben, vinden Van den Bosch en Heerink niet erg. "We zouden het niet doen als we het niet leuk vonden."

NRC Webpagina's
24 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)