|
|
|
NIEUWSSELECTIE Voor rapport: www.nrc.nl/Doc Ministerie van Verkeer en Waterstaat
|
Kabinet vraagt bedrijven om steun voor
Betuwelijn
Door een onzer redacteuren
Maar NS Cargo, Shortlines in Rotterdam en ACTS-goederenvervoer lijken nu geneigd om een belang te nemen in de exploitatie, in het huren van capaciteit, materieel en dergelijke of anderszins een rol te spelen. NS Cargo wil een aandeel in de exploitatie van de nieuwe lijn. Shortlines is het meest uitgesproken als het gaat om de vorming van allianties die complete vervoerssystemen opzetten. De wegvervoerders toonden vanochtend weinig interesse. Het kabinet ziet onder meer mogelijkheden voor particuliere bedrijven bij de exploitatie van allerlei routes, die na de grens bij Zevenaar verder lopen, ook wel aangeduid als railgoederenpaden. Bedrijven zijn ook welkom bij het uitvoeren van het beheer en de instandhouding van de lijn, en kunnen een rol spelen bij de elektrificatie van de route. Bovendien zou het rijk graag zien dat bedrijven meedoen aan de exploitatie van goederenterminals. Het gaat daarbij vooral om Kijfhoek nabij Barendrecht en Valburg bij Elst. Het rijk denkt ook dat bedrijven zich zouden kunnen bezighouden met de exploitatie van telecommunicatievoorzieningen langs de lijn. De Betuweroute biedt volgens het rijk zelfs aantrekkelijke mogelijkheden voor het installeren en exploiteren van windmolens.
|
NRC Webpagina's
22 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |