U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Voor rapport: www.nrc.nl/Doc

Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ministerie van Financiën

NS Cargo


Kabinet vraagt bedrijven om steun voor Betuwelijn

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 22 JULI. Het kabinet heeft het bedrijfsleven nogmaals nadrukkelijk uitgenodigd deel te nemen aan de bouw en de exploitatie van de Betuwelijn. In een vandaag vrijgegeven consultatiedocument schetsen de ministers Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) en Zalm (Financiën) een rooskleurig beeld van de mogelijkheden die de Betuwelijn het bedrijfsleven biedt.

Tot dusverre was de respons van het bedrijfsleven gering. Zalm zag zich vorige herfst genoopt een bedrag van 1,6 miljard gulden, dat op de begroting van de Betuwelijn was gereserveerd voor private deelname, alvast voor te schieten. In totaal kost de nieuwe goederenspoorlijn tussen de Maasvlakte en Zevenaar, die in 2005 klaar moet zijn, zeker 9,3 miljard gulden.

Maar NS Cargo, Shortlines in Rotterdam en ACTS-goederenvervoer lijken nu geneigd om een belang te nemen in de exploitatie, in het huren van capaciteit, materieel en dergelijke of anderszins een rol te spelen.

NS Cargo wil een aandeel in de exploitatie van de nieuwe lijn.

Shortlines is het meest uitgesproken als het gaat om de vorming van allianties die complete vervoerssystemen opzetten. De wegvervoerders toonden vanochtend weinig interesse.

Het kabinet ziet onder meer mogelijkheden voor particuliere bedrijven bij de exploitatie van allerlei routes, die na de grens bij Zevenaar verder lopen, ook wel aangeduid als railgoederenpaden. Bedrijven zijn ook welkom bij het uitvoeren van het beheer en de instandhouding van de lijn, en kunnen een rol spelen bij de elektrificatie van de route.

Bovendien zou het rijk graag zien dat bedrijven meedoen aan de exploitatie van goederenterminals. Het gaat daarbij vooral om Kijfhoek nabij Barendrecht en Valburg bij Elst. Het rijk denkt ook dat bedrijven zich zouden kunnen bezighouden met de exploitatie van telecommunicatievoorzieningen langs de lijn. De Betuweroute biedt volgens het rijk zelfs aantrekkelijke mogelijkheden voor het installeren en exploiteren van windmolens.

NRC Webpagina's
22 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)