M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Veel mediatips voor weinig geld
ROTTERDAM, 22 JULI. Voor het echte geld moet je natuurlijk niet in Nederland zijn. Klein landje, de meeste media hebben geen bijzonder dikke portemonnee. Nee, de grote bedragen zijn te halen in Groot- Brittannië of de VS. Daar wordt voor tips soms flink betaald. En een exclusief verhaal kan helemaal veel geld opleveren. Een zesling met foto's? Paar ton. Een exclusief verhaal kan in Nederland ook wel wat opleveren. De foto's van de baby van Marco Borsato en Leontien Ruijters, bijvoorbeeld. Wim Schaap, hoofdredacteur van Weekend: "Wij maken in zo'n geval een deal. We betalen de inrichting van de babykamer. Dat zou het paar ongeveer tienduizend gulden kosten. Maar daar hebben we weer een deal voor met een bedrijf. Het paar moet de spulletjes uitzoeken en de foto's daarvan komen ook in Weekend. Dat is reclame voor het bedrijf. En dan delen we de inkoopkosten." Het gebeurt steeds minder, volgens Schaap, omdat de bedragen tegenwoordig van een andere orde zijn. "Dat halen we er niet meer uit." Weekend betaalt ook voor tips. De prijs voor een foto hangt af van de kwaliteit en varieert tussen de duizend en tweeduizend gulden. Soms belt een lezeres met nieuws over een scheiding. Dat kan een bedrag van vijfduizend gulden opleveren, zeker als het over Linda de Mol gaat. Voorwaarden: geen ander medium heeft het nieuws en er wordt pas betaald ná publicatie. Voor 'hard' nieuws wordt minder betaald, de 'serieuze' media zijn terughoudender. In het handboek van NRC Handelsblad staat bijvoorbeeld: " Tipgevers honereren wij in principe niet." De regel is niet knalhard: " Uitzonderingen altijd in overleg met de rubriekschef en/of hoofdredactie." Van de Telegraaf is bekend dat kleine bedragen worden betaald, maar de hoofdredactie wil hierop geen toelichting geven. De gratis krant Sp!ts looft nu een laptop zesduizend gulden uit voor een harde nieuwstip. "Het is een eenmalige actie en we zijn niet van plan om het te herhalen", zegt hoofdredacteur Wim Hoogland. "Het is gewoon een manier om een beetje aandacht te krijgen. Noem het een stuntje." Er zijn wel tientallen reacties binnengekomen. "Veel onzin en een paar dingen die we nog natrekken", aldus Hoogland. De concurrent van Sp!ts, de gratis krant Metro, doet niet aan tipgeld. " Absoluut niet", zegt hoofdredacteur Jelle Leenes. Hij is principeel. "Nieuws is vrij. Tips moet je krijgen op grond van inhoud, niet omdat het geld oplevert." Maar televisie betaalt wel, zij het niet erg goed. Bij SBS Hart van Nederland wordt standaard honderdvijftig gulden gegeven voor een tip die leidt tot een item in het nieuws. SBS begon vier jaar geleden met het uitzenden van het telefoonnummer van de tiplijn. Nu komen er dagelijks rond de driehonderd telefoontjes, zegt hoofdredacteur Jean Mentens. "Er is geen persoon in Nederland die de tiplijn niet kent, geen huizenblok dat niet al eens gebeld heeft." Negentig procent van de tips is onbruikbaar - een sportevenement, een lintje doorknippen, een gouden bruiloft. "Kunnen we niets mee", aldus Mentens. Maar er zit "wekelijks wel een groot of klein scoopje" bij. Over de grens van honderdvijftig gulden wordt niet onderhandeld. "Anders lok je met geld nieuws uit. En bovendien is het marktconform: de NOS en RTL betalen dat ook." Reactie NOS: "Wij krijgen eigenlijk nooit tips die tot primeurs leiden. Wel zijn er mensen die naar de lokale scanner luisteren. Die betalen we als het item wordt uitgezonden." De scanner-boys leveren ook een groot deel van de SBS-tips. Door toenemende concurrentie verhardt de nieuwsgaring, constateert Hans Verploeg van de Nederlandse Vereniging voor Journalisten. "Ik vind tipgeld niet echt positief, maar je kunt het natuurlijk niet verbieden."
|
NRC Webpagina's
22 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |