NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Philips
Met rapport over de resultaten in het tweede kwartaal.
|
Winst Philips in meeste divisies lager
Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 22 JULI. De
winstmarges van de meeste activiteiten van Philips zijn in het tweede
kwartaal van dit jaar teruggelopen. Het elektronicaconcern verwacht dat
de marges in de tweede helft weer zullen oplopen. Beleggers reageerden
teleurgesteld.
De koers daalde met 6 procent tot 93,60 euro. In de
periode april tot en met juni realiseerden alleen automatiseerder Origin
en de divisie consumentenelektronica een verbetering van de marges. De
lagere marges in belangrijke divisies als licht en halfgeleiders
resulteerden in een winstdaling van 28 procent tot 274 miljoen euro
(ruim 600 miljoen gulden), minder dan de ruim 300 miljoen euro waarop
analisten hadden gerekend. Financieel bestuurder J. Hommen toonde zich
vanmorgen ondanks de winstdaling toch tevreden over de resulaten. "De
cijfers zijn beter dan we aan het begin van het jaar verwacht hadden",
aldus Hommen. Philips, dat het vooral in de tweede helft van 1998
moeilijk had, voorziet belangrijke verbeteringen in de laatste zes
maanden van dit jaar. Hommen is met name optimistisch gestemd over de
divisie halfgeleiders, een belangrijke winstmotor van het concern. Na
een forse terugval in de eerste helft van 1999 (mede het gevolg van de
overname van de Amerikaanse chipmaker VLSI) verwacht Hommen dat de
divisie in de tweede helft van dit jaar beter zal presteren "en
mogelijk nog beter in de eerste helft van 2000". Volgens Hommen hebben
tot op heden vooral producenten van geheugenchips geprofiteerd van de
opleving op de chipmarkt en liggen de verbeteringen nog in het
verschiet voor producenten zoals Philips die chips maken voor
videorecorders, tv's en telefoons. Het bedrijfsresultaat van de divisie
consumentenelektronica verdubbelde in het tweede kwartaal bijna tot 100
miljoen euro. De belangrijkste reden hiervoor is de reductie in de
verliezen van Philips Consumer Communications (zaktelefoons). Gerekend
over de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg het verlies 70 miljoen
euro, volgens Hommen een vermindering van de schade in 1998 met zo'n
200 miljoen euro.
Philips heeft het in het afgelopen kwartaal in bijna alle regio's iets
beter gedaan. Een halvering van het operationeel resultaat in Europa
deed deze positieve ontwikkelingen echter teniet. In Europa daalde het
bedrijfsresultaat van Philips in het tweede kwartaal van 369 naar 189
miljoen euro. Belangrijkste redenen hiervoor is dat Philips in het
tweede kwartaal van 1998 vooruitlopend op het wereldkampioenschap
voetbal uitzonderlijk veel televisies heeft verkocht. Daarnaast zijn de
verkopen in Oost-Europa "ineengestort", aldus Hommen. De verkopen in
deze regio namen in het tweede kwartaal af met 30 procent.
De omzet van Philips (gecorrigeerd voor valutaschommelingen en aan- of
verkopen van bedrijven) groeide in het tweede kwartaal met een procent
tot 7. 298 miljard euro, het aantal werknemers is gedaald tot 228.000.
De winst per aandeel bedroeg in het tweede kwartaal 78 eurocent.
|
NRC Webpagina's
22 JULI 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|