U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Finian's Rainbow

HANS BEEREKAMP
De laatste film waarin Fred Astaire (toen 68) danste, was de eerste die Francis Ford Coppola (toen 28) voor een grote Hollywoodstudio regisseerde. De wegen van beide legendes kruisten elkaar in 1968 toen de studio's met grootscheepse musicals in widescreen probeerden het publiek van voor de televisie terug te lokken naar de bioscoop, maar het ene na het andere dure spektakel flopte. Finian's Rainbow is een schoolvoorbeeld van het misverstand dat van de filmmusical een uitstervende diersoort maakte. Terwijl de rockmuziek haar gouden tijdperk beleefde en de wereld schreeuwde om realisme en cinéma vérité, trachtte Hollywood vergeefs zijn oude, voortreffelijk gerijpte wijn in nieuwe zakken te stoppen. De ambachtelijke kwaliteiten van de film zijn boven elke discussie verheven, maar niemand zat op het hoogtepunt van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging te wachten op een lyrische musical met racisme in Tennessee als subthema.

Het verhaaltje van Finian's Rainbow is, op z'n zachtst gezegd, bizar. De oude landloper Finian (Astaire) en zijn dochter (Petula Clark) emigreren van Ierland naar Amerika, in het bezit van een pot met goud. Finian wil die begraven vlakbij Fort Knox, omdat de grond daar wellicht voor organische vermeerdering van de inhoud kan zorgen. Hinderpalen vormen een leperchaun (Tommy Steele), een fors uitgevallen Ierse kabouter, die de goudschat komt opeisen en een racistische senator.

In de klassieke periode van de filmmusical viel niemand over de onbenulligheid van de scenario's, maar een film als Golddiggers of 1933 trachtte dan ook niet met liedjes en dansjes de wereld te verbeteren. Wel valt in Finian's Rainbow al Coppola's meesterhand te herkennen, aan de inventieve mise-en-scène en gewaagde vormgeving, die optimaal het breedbeeldformaat benut. Coppola bleek beter toegerust voor films met een cynischer instelling als The Godfather en Apocalypse Now; hij maakte nog maar een musical, One from the Heart, waardoor in 1982 zijn eigen studio Zoetrope failliet ging.

Finian's Rainbow (Francis Ford Coppola, VS, 1968). Zondag, BBC2 16.15-18.30u.

NRC Webpagina's
17 JULI 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)