R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Demasqué van een dochter
DANA LINSSEN
"Ik moet er even over nadenken", zegt ze als ze het antwoord op een vraag schuldig moet blijven. Weet je nog? Die en die? Maar het gepeins waarin ze verzinkt, ziet er niet als een pijnlijk proces uit. In plaats van zich iets te herinneren, begint ze iets te vergeten: dat iemand haar een vraag heeft gesteld waarop ze het antwoord schuldig moet blijven. Grafisch vormgever Fleur van Dissel en programmamaker Mirjam Marks hebben een extreme manier gekozen om de aftakeling van een Alzheimer patient te laten zien, namelijk - en het laat zich niet achterhalen in welke mate dat vooropgezet was - door het demasqué van de filmmakende dochter. Wie zichzelf in een documentaire als hoofdpersoon wil opvoeren, moet er altijd rekening mee houden dat het resultaat daarvan pijnlijk kan zijn. Het is dapper dat Van Dissel dat risico genomen heeft. Dapper maar ook irritant dat ze zichzelf met haar onvaste stemgeluid ten overstaan van de camera tegen haar moeder laat babbelen. Als ze het even niet meer weet zegt ze "Haaai Mam." Dat korte kittige kreetje krijgt de functie van een mantra die haar moeder moet wekken uit haar droomloze dagdromen. In tegenstelling tot de twee eerste delen van de serie (Violist op sterk Water van Noud Holtman en In de beste Families van Hansje Quartel) is Hi Mam een zelfzuchtige ego-documentaire over de omgang met een dementerende moeder in plaats van een geobjectiveerd portret van een hoofdpersoon die op (een periode) van zijn eigen leven reflecteert. Maar hij blijft ergens op de rand van ergernis wel fascineren.
Afscheid van een Tijd: Hi Mam (Fleur van Dissel, Nederland, 1999). Zondag, Ned.3, 19.30-20.15u.
|
NRC Webpagina's
17 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |