U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

B E E L D :
Seksueel opgebrand
Om 12 uur Nederlandse tijd opende het BBC-nieuws met de verzuchting: "De epidemie van slaapziekte die de campagne van het Europese parlement was, is voorbij." In beeld kwam een stemlokaal. Op de achtergrond beschreef de verslaggever de voorbijgangers: "We zien hier iemand recht naar de deur van het stemlokaal gaan, ja, oh, nou ja. Die vrouw misschien, in vastbesloten pas naar de deur. Nee. Hé, kom terug!" Dat was toch net wat beeldender dan de verslaggeefster van het Journaal, die bij gebrek aan actie in het stemlokaal maar zelf voor de camera ging staan.


T V   V O O R A F :


Bloed, zweet en tranen
Soms gebeurt het dat Wilfried de Jong als maker van Sportpaleis De Jong één wordt met zijn onderwerp. Zoals op die ene warme juli-dag in Frankrijk, bijna twee jaar geleden. Toen Marco Pantani in een recordtijd van iets meer dan dertig minuten de Alpe d'Huez bedwong. Na de finish zagen wielerfans, ook die van Il Pirata, de kale theatermaker voor Pantani aan. Of voor een familielid. De Jong genoot ervan.


F I L M   V O O R A F :


Pillow Book
De talrijke vijanden van Peter Greenaway moesten toegeven dat Pillow Book (1996) weliswaar net zo kil en academisch als zijn zeven voorgaande lange speelfilms was, maar toch ook een enerverende en erotische ervaring. Greenaway dankt zijn negatieve reputatie aan de consequente navolging van zijn eigen adagium, nog eens herhaald in 1997 bij het aanvaarden van een eredoctoraat van de Rijksuniversiteit Utrecht: "Film is een te belangrijk medium om het over te laten aan degenen die net als in de 19de eeuw verhalen willen vertellen."


NRC Webpagina's
11 JUNI 1999


Videoclip


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)