R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Pillow Book
HANS BEEREKAMP
In zijn meest recente film 8« Women is de duivel weer volop aan het werk. Greenaway doet zijn uiterste best de encyclopedie van mannelijke seksuele geneugten, gepersonifieerd in 8« vrouwen, zo te presenteren dat geen kijker er plezier aan zal beleven. Daarbij vergeleken is Pillow Book eenvoudig te volgen; wie zich concentreert op de verhaallijn mist een hoop andere elementen, maar kan zich verbeelden de film te hebben begrepen. En ook de symboliek van woord en lichaam, van calligrafie en huid, van seks en wraak sluit dicht genoeg aan bij overbekende bijbelse en freudiaanse thema's om ons niet direct te laten verdwalen. Er zijn landen waar Pillow Book zelfs een arthouse-hit werd, mede ten gevolge van de vele naakten, die als onbeschreven blad dienen voor een door het calligraferen van lijven geobsedeerde vrouw, waaronder het lichaam van de inmiddels echt grote ster Ewan McGregor. Dat was niet de opzet van de regisseur, zoals hij ook niet bewust een verhaallijn heeft geconstrueerd die te volgen valt. Het is wel mooi meegenomen dat Pillow Book zo toegankelijk werd voor non-adepten: het is de ideale Greenaway voor beginners.
Pillow Book (Peter Greenaway, 1995, GB), Ned.3, 23.17-1.20u.
|
NRC Webpagina's
11 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |