R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Voodoo Woman
MARISKA GRAVELAND
Voodoo Woman is in zes dagen voor het luttele bedrag van 65.000 dollar in elkaar geknutseld - letterlijk, want het schuimrubberen pak van het monster, waar een vrouw door toedoen van een krankzinni ge wetenschapper in verandert ("I shatter the foundations of science!"), werd al eerder gebruikt in Edward L. Cahns The She- Creature. Voor Voodoo Woman werden de horens van het monster afgezaagd en verruild voor een vlassige blonde pruik - niemand die het zou merken, moet Cahn hebben gedacht. Uit de film blijkt dat hij toch niet helemaal zeker van zijn zaak was: het monster houdt zich de gehele film half verscholen tussen plastic bosschages, die de jungle moeten voorstellen, onderwijl vervaarlijke gorgelgeluiden producerend. Dolle pret dus om deze pretentieloze nonsens, maar Voodoo Woman heeft tegelijkertijd iets onmiskenbaar moois. Niet voor niets is het gehele oeuvre van AIP uitgegroeid tot cult. Hadden ze werkelijk broddelwerk afgeleverd (lees: middelmatigheid), dan zouden ze pas écht in het mausoleum van de filmgeschiedenis zijn bijgezet. Voodoo Woman maakt dankbaar gebruik van de griezeliconen die de filmgeschiedenis heeft opgeleverd: een megalomane geleerde, een (slecht geboetseerd) dodenmasker, het 'spelen met de wetten der natuur'. Maar als je jezelf erop betrapt de goedkope rookmachines daadwerkelijk aan te zien voor een dampend hellegat, wordt Cahn ineens een tovenaar in plaats van een ordinaire filmventer. Voodoo Woman (Edward L. Cahn, 1956, VS), BBC1, 1.25-2.40u.
|
NRC Webpagina's
19 MEI 1999
|
Bovenkant pagina |