U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Gratis krant Sp!ts van Telegraaf gaat al in juli van start

Door onze redacteur JAPKE-D. BOUMA
AMSTERDAM, 19 MEI. De gratis krant die uitgever Telegraaf Holding op stations wil verspreiden, zal al in juli van start gaan en de naam Sp!ts krijgen. Dat heeft uitgever Frank Volmer gisteren bevestigd. Eerder hadden bronnen binnen het bedrijf gemeld dat de lancering op 1 september zou zijn. Volmer wil bevestigen noch ontkennen dat de lancering vervroegd is om concurrent Metro te snel af te zijn.

Dat komt dit najaar in samenwerking met de NS als gratis krant op de stations. Volgens Bart Lubbers van Metro mag Sp!ts helemaal niet op de stations worden verspreid. "Wij hebben daar het alleenrecht. Wij hebben de NS daar ook voor betaald. De Telegraaf zal buiten moeten blijven staan. En dan hebben ze wel een paraplu nodig." Volmer denkt van niet. "Het contract tussen Metro en de NS is niet exclusief. Wij zijn gewoon nog met de NS in gesprek." Sp!ts heeft al een overeenkomst met het GVB Amsterdam voor verspreiding op zijn stations. Sp!ts wordt van maandag tot en met vrijdag van 06.30 tot 9.30 uur door promotieteams uitgedeeld. Volmer sluit niet uit dat de krant ook op zaterdag zal verschijnen. Het verspreidingsgebied is de vierhoek Den Helder, Hoek van Holland, Dordrecht, Amersfoort. Dagelijks zijn er 32 pagina's op tabloid formaat, waarvan de helft in kleur. De krant moet worden gefinancierd door advertenties. Sp!ts zal kort nieuws brengen: sport, economie, binnen- en buitenland en twee pagina's radio- en televisiegegevens. De krant moet in twintig minuten uitgelezen kunnen worden. De toon zal volgens uitgever Volmer minder sensationeel zijn dan die van De Telegraaf, maar lichter dan die van NRC Handelsblad. "Het moet toegankelijk zijn voor een breed publiek. Geen sensatie, geen pin-ups op pagina drie." Sp!ts krijgt een twintigkoppige redactie die onafhankelijk van de huidige redactie van dagblad De Telegraaf opereert.

De uitgever heeft naar verluidt 30 tot 40 miljoen gulden voor de operatie uitgetrokken. Volmer bevestigt noch ontkent dit. De oplage bedraagt 200.000, met de mogelijkheid door te groeien naar 400.000. De krant wordt bij de Friesche Pers in Leeuwarden gedrukt en door de Telegraaf gedistribueerd.

Volmer vreest geen significante oplagedaling van dagblad De Telegraaf onder invloed van Sp!ts. Hij baseert zich op onderzoek in landen waar al gratis kranten verspreid worden. Volmer vermoedt dat de gratis kranten een nieuwe doelgroep aanspreken. Maar hij geeft wel toe dat een kleine oplagedaling zou kunnen optreden voor kranten die relatief afhankelijk zijn van de losse verkoop zoals De Telegraaf en het Algemeen Dagblad. "Maar dit is voor ons geen overweging. Als marktleider moeten we kansen op nieuwe markten benutten, ongeacht de gevolgen voor De Telegraaf."

Concurrent Metro wil nog niet zeggen wanneer zij begint, maar zegt alvast elke concurrentie toe te juichen. "Het is voor het eerst in vijftig jaar dat het dagbladkartel wordt doorbroken met nieuwe kranten. Hoe meer aanbieders, hoe beter." PCM uitgevers (onder meer deze krant) komt naar verluidt niet met een gratis krant, maar projectleider Dick Huyssoon wil dit bevestigen noch ontkennen. "We houden nog lekker even onze mond."

NRC Webpagina's
19 MEI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)