U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Militaire vluchten Israel via Schiphol

Door onze redacteur JOOST ORANJE
ROTTERDAM, 5 DEC. Israel heeft tot eind 1996 Schiphol gebruikt als doorvoerhaven voor militaire vrachtvluchten. Dat hebben de Rijksluchtvaartdienst (RLD) en het ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigd naar aanleiding van onderzoek van deze krant. De vluchten zijn vervolgens op last van de RLD gestopt wegens geluidsoverlast en omdat militaire vliegtuigen formeel niet binnen de internationaal afgesproken veiligheidsnormen voor de burgerluchtvaart vallen. Tevens zou inspectie ,,waarschijnlijk diplomatieke problemen opleveren'', aldus een schriftelijke verklaring van de RLD.

Uit interne gegevens van de Israelische staatsluchtvaartmaatschappij El Al en Schiphol blijkt dat Israel het enige land was dat zó frequent met grote militaire vrachttoestellen op Schiphol vloog. In de periode 1990-1996 zijn 60 vluchten (waarvan 6 'VIP-vluchten') geland, meestal op doorreis van of naar Amerikaanse luchtmachtbases. Buitenlandse Zaken stelt dat ,,de situatie voor 1990 niet verschilde met de periode daarna''. De lading van de vliegtuigen is nooit geïnspecteerd, volgens de RLD omdat er ,,geen wettelijke mogelijkheid is militaire vrachtvluchten te controleren''.

Sinds de Bijlmerramp in 1992 zijn er vragen over het vervoer van militaire goederen door Israel via ons land. Na aanvankelijke ontkenningen bleek het neergestorte El Al-vrachtvliegtuig defensiematerieel aan boord te hebben gehad. Onbekend was dat Israel, buiten de reguliere El Al-vrachtvluchten, ook met militaire vrachttoestellen via Schiphol heeft gevlogen.

Israel heeft voor alle militaire vluchten Nederlandse toestemming gekregen. Uit de vergunningaanvragen van de Israelische ambassade blijkt dat er alleen specificatie van de vracht is gegeven als het om munitievluchten (14 in de periode 1990-1996) ging, wat verplicht is volgens internationale regelgeving. Of er op die 14 vluchten, naast munitie, andere lading aan boord was is onbekend. Ook over de inhoud van de overige militaire vluchten is geen informatie beschikbaar.

Controlerende organen als de Economische Controledienst (ECD), douane en marechaussee waren niet op de hoogte van de Israelische militaire bewegingen. De RLD bevestigt dat zij ,,geen informatie over verleende toestemming heeft verstrekt aan andere instanties''. Een woordvoerder van Buitenlandse Zaken wijst erop dat er ook geen regels zijn die dat verplicht stellen als het om militaire toestellen gaat.

De PvdA wil volgende week opheldering van het kabinet. De parlementariërs Van Gijzel en Koenders noemen het ,,eigenaardig dat nota bene een niet NAVO-partner jarenlang met grote militaire vrachtvliegtuigen ons land aandoet zonder dat er ook maar één keer wordt gecontroleerd''. De PvdA wil dat er nu snel scherpe regels komen voor de doorvoer van strategische goederen, zoals in het regeerakkoord staat. Ondanks herhaald verzoek wilde het Israelische ministerie van Defensie niet reageren.

Zie ook: Kind aan huis, Zaterdags Bijvoegsel, 5 december 1998

NRC Webpagina's
5 DECEMBER 1998



( a d v e r t e n t i e s )
www.autoverzekering.com voor een voordelige autoverzekering
ING MKB - Snelle en duidelijke kredietaanvraag
Haal het maximale uit Ordina Finance
SIRE - Doof

Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)