U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Endemol en het nieuwe millennium
Joop Van den Ende is gefascineerd geraakt door het fin-de-siècle gevoel. Zijn jongste creatie ShowBizCity is daar een goed voorbeeld van. Mensen hebben er geld voor over om toch nog te genieten'', zo verklaarde Van de Ende zelf het succes van het kostbare verzorgde avondje uit. ,,Kijk op internet, en zoek op het woord Apocalyps. Dan vind je 128.000 sites''.



Eenzame, verlegen mensen varen wel bij Internet
Het internet heeft massa's nieuwe ontmoetingsplaatsen gecreëerd. On-line chatboxes zijn daar een goed voorbeeld van. Internet kan een uitkomst bieden voor verlegen mensen. Eindelijk kunnen ze zich uiten. Over de psychologische betekenis van dergelijke on-line interacties voor de mensen die eraan deelnemen bestaan allerlei stereotiepe ideeën die soms juist en soms onjuist blijken te zijn. Het klopt bijvoorbeeld dat vooral eenzame, verlegen mensen zich gemakkelijker uiten op het internet dan in het 'echte' leven.



Een Web-site voor Oranje
Met een eigen website is onze monarchie klaar voor de 21ste eeuw, moet ten paleize de gedachte zijn geweest. Het Nederlandse koningshuis wil nog dit millennium op het Internet, maakte de Rijksvoorlichtingsdienst bekend. Een werkgroep buigt zich nu over het ontwerp voor een Oranje-site, met de homepages van de vorstendommen Spanje en Engeland als voorbeeld.




Het tweede net van BRTN is onlangs opvallend verjongd. Onder de naam Ketnet zijn elke dag tussen 17 uur en 20 uur programma's voor jongeren tussen 10 en 16 jaar te zien. Een van de vaste onderdelen is Studio.Ket, een nieuwsprogramma van een minuut of tien dat een eigen redactie heeft. Studio.Ket probeert niet, zoals bijvoorbeeld het Nederlandse Jeugdjournaal, om het reguliere nieuws voor kinderen te vertalen maar gaat uit van de interesses van jeugdige kijkers. Er is dientengevolge veel aandacht voor Internet en school.

Ketnet maakt een frisse en ongedwongen indruk. De website, een co-productie van de VRT (Vlaamse Radio en Televisie) en Planet Internet België, biedt behalve een programmaoverzicht veel achtergrondinformatie, links en interactie tussen programmamakers en surfers. Uit de reacties in het gastenboek blijkt dat ook veel Nederlandse jongeren naar Ketnet kijken. Het programma Kettingzaag, waar elke week een jongere over zijn of haar hobby's en gewoontes wordt 'doorgezaagd', nodigt bezoekers van de website uit om hun mening te geven over het thema van de week. Nieuwsgierige kijkers kunnen op de site een bezoek brengen aan de verschillende deelredacties van Ketnet, waar de jonge presentatoren (de gemiddelde leeftijd is 22) zichzelf voorstellen. Via Internet roepen ze kijkers op om aan het programma Ket & Co mee te doen. Ket & Co is een programma over het reilen en zeilen van Ketnet. De kijkers horen daar ook bij. Redactionele bijdragen worden afgewisseld met videofragmenten van jongeren over hun relaties of favoriete bands.

(www.ketnet.be)

NRC Webpagina's
17 JANUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)