U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S c h a k e l s


KLM
Schiphol
FNV


Korte staking bagagedienst KLM


AMSTERDAM, 15 JAN. Enkele honderden medewerkers van de bagageafdeling van de KLM hebben aan het eind van de ochtend het werk neergelegd. Het ging om een wilde staking. Vanmiddag zouden de bonden met de directie van de KLM praten over de staking. In afwachting daarvan is de staking opgeschort.

Woordvoerder B. Duim van de Vervoersbond FNV zei: ,,Het gesprek van vanmiddag moet ertoe leiden dat er geen reden meer is voor staken.'' Zou het onderhoud onvoldoende opleveren, dan sluiten de bonden niet uit dat ze de actie van het bagagepersoneel gaan steunen. Het grondpersoneel van KLM op Schiphol kwam vanmorgen om half elf al in vergadering bijeen om zich te beraden op mogelijke acties.

Het personeel van de bagage-afdeling ging in staking, omdat er onduidelijkheid bestaat over de toekomstige werkzaamheden. KLM heeft aangekondigd dat er functies vervallen. ,,De mensen willen weten waar ze aan toe zijn'', zegt bestuurder V. Kloos van De Unie. De staking leidt volgens hem al tot forse vertragingen bij de afhandeling van de bagage en kan ook het verloop van vluchten gaan beïnvloeden. Het reorganisatieproject ,,Hub in transfer'' loopt al enige tijd bij de KLM. Het doel ervan is onder andere om met minder mensen de vliegtuigen te laden en te lossen. Dit proces betekent dat veel werknemers hun baan zullen verliezen of van baan moeten veranderen. KLM heeft destijds wel een werkgarantie gegeven, maar veel personeelsleden zijn bijzonder bang dat ze toch hun baan zullen verliezen. De wijze waarop KLM de reorganisatie gestalte wil geven heeft daarom tot grote onrust geleid. Bij de grondafhandeling werken in totaal 4.500 mensen.

Bestuurster J. Smeets van de Vervoersbond FNV wijt de onrust die nu ontstaan is aan de KLM-directie zelf. De directie heeft besloten om de hele invulling van de reorganisatie af te handelen samen met de ondernemingsraad. De bonden staan nu in dit hele proces buiten spel. Volgens Smeets heeft het hele proces geleid tot een opeenstapeling van misverstanden. Veel werknemers hebben nu pas het besef gekregen dat ze wellicht van baan moeten veranderen. ,,Dat overvalt iedereen heel erg'', aldus Smeets.

Gisteren hebben op Schiphol de beladers en 's avonds de rangeerders al enige tijd het werk onderbroken. (ANP)

NRC Webpagina's
15 JANUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)