U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Women in Love

DANA LINSSEN
,,De nette manier om in gezelschap een vijg te eten/ Is haar bij een einde te nemen, haar in vieren te delen/ En haar te openen, zodat zij een blinkende, roze, vochtige, breedbladige, vierbladige honingbloem wordt.'' Aldus D.H. Lawrence in zijn gedicht Vijgen (vertaling Paul Claes). Scenarioschrijver Larry Kramer verwerkte het in zijn script voor de filmversie van Lawrence's Women in Love (Ken Russell, 1969) en acteur Alan Bates maakte muzikale en suggestieve spreektaal van die weerbarstige poëzie.

In 1969 was Women in Love een opzienbarende film die door Hollywood neerbuigend als 'Women in Heat' werd aangeduid. Niet in de minst door de openhartige manier waarop Glenda Jackson en Jennie Linden de hoofdpersonen gestalte geven. Ze spelen twee zusters die in het Engeland van de jaren twintig de liefde ontdekken en beproeven. Jackson kreeg haar eerste Oscar voor de wilskrachtige en gereserveerde Gudrun, maar de film valt in zijn geheel op door puike acteerprestaties. Russell exploiteert Lawrence's reputatie als 'stoute' schrijver met verve en schrikt niet terug voor hitsig gefriemel en haastig gefrunnik aan kousenband of gulp.

Women in Love staat in de naslagwerken vooral omschreven als 'de film waarin Bates en Oliver Reed (boezemvrienden en geliefden van beide vrouwen) naakt worstelen' (er was zelfs ergens sprake van nude mud wrestling, al moet dat ook de extravagante Russell te ver zijn gegaan). Maar het moet gezegd, ook dertig jaar na dato is het nog een heftige scène. Al lang niet meer door zijn schaamteloze naaktheid, maar door de onverbloemde erotische ondertoon van dit staaltje van male bonding, die een passie oproept die al weer aan het seksuele voorbij is. Russell maakt in de vecht- en de vrijscènes veelvuldig gebruik van jumpcuts, wat een springerig en swingend beeld tot gevolg heeft: lichaamsdelen buitelen over elkaar en door elkaar. Daaronder sluimert echter die passie die zo overdonderend is dat een frivole film langzamerhand een nachtzwart uiterlijk krijgt.

Women in Love (Ken Russell, 1969, Engeland), BBC2, 1.35-3.40u.

NRC Webpagina's
30 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)