U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

R A D I O :
Strijd om lokale FM-ether

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 30 DEC. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) maakt in de tweede helft van 1998 twintig FM-frequenties vrij voor lokale commerciële radiostations met een bereik van tien kilometer omtrek.

De beslissing is het gevolg van het bezwaar dat een groot aantal commerciële omroepen maakte tegen de tijdelijke toekenning van etherfrequenties. Zij vielen daarbij buiten de boot. De omroepen hadden zelf veertig vrije frequenties opgespoord en voorgelegd aan de minister. De helft daarvan was volgens haar echter niet storingsvrij.

De beslissing van Jorritsma maakt de weg vrij voor wat veel productiehuizen van lokale omroepen al jaren willen: commerciële radio maken, zonder hinder van de in hun ogen al te strikte normen voor publieke lokale omroepen voor informatievoorziening en het uitzenden van culturele en educatieve programma's.

,,De bedrijven die nu publieke lokale omroepen exploiteren zijn vaak dezelfde als de bedrijven die deze commerciële etherfrequenties hebben aangevraagd'', zegt E. Erkel, directeur van Lokale Reclame Nederland, een bureau dat radiospotjes verkoopt voor zo'n 60 lokale omroepen. ,,Zodra zij een commerciële frequentie weten te bemachtigen, waarvan ze zeker weten dat ze die kunnen behouden, zal een aantal zeker overwegen het publieke bestel te verlaten.''

Lokale omroepen moeten minimaal 50 procent van hun zendtijd besteden aan informatieve programma-onderdelen. In de praktijk levert dat 'praatradio' op die voor adverteerders lang niet zo interessant is als een station dat de hele dag vooral veel muziek draait, aldus Erkel. ,,En aangezien veel van die publieke lokale omroepen op dit moment commercieel gefinancierd moeten worden, zijn ze gedwongen programma's uit te zenden die interessant zijn voor adverteerders.''

Wat zulke 'commercieel gefinancierde' lokale omroepen in de praktijk doen, is veel muziek uitzenden, afgewisseld met korte nieuws- en informatieblokken. Volgens Erkel betekent een overstap naar een commerciële lokale omroep niet dat de informatie verdwijnt. ,,Je moet je als lokale zender toch onderscheiden en dat kan prima met lokaal nieuws. Het voordeel is vooral dat je van die 50- procentnorm af bent.''

,,Vrijwel geen enkele lokale omroep haalt die norm,'' beaamt J. Tibosch, directeur van het commerciële radiostation '8FM', dat etherfrequenties heeft aangevraagd in de regio's rondom Brabantse en Gelderse steden. Tibosch is ook directeur van Vof Stadsradio, het productiehuis van vijf lokale omroepen in Brabant. Met zijn stadsradio's, de verzamelnaam van de vijf Brabantse omroepen, ligt hij geregeld in de clinch met het Commissariaat voor de Media. De afgelopen jaren moesten de vijf bij zijn bedrijf aangesloten omroepen het Commissariaat samen 50.000 gulden boete betalen, omdat ze de informatie-norm niet naleefden. 8 FM, voor 50 procent in handen van VNU, is reeds enige maanden op de kabel actief. Datzelfde geldt onder meer voor omroepen als City FM (Amsterdam), Sun FM (Rotterdam) en Happy Radio (Volendam). Tibosch verwacht dat deze stations als eerste in aanmerking komen voor een commerciële etherfrequentie. ,,Wij hebben immers al de nodige investeringen gedaan en een marktaandeel opgebouwd.'' Die factoren speelden bij het toekennen van etherfrequenties aan landelijke omroepen, zoals Sky Radio en Radio 10 Gold, ook mee.

NRC Webpagina's
30 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)