U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Wat was hét televisiesucces van 1997?
Wat de grootste mislukking? En wat wordt de koers voor 1998? Acht kopstukken uit de mediawereld over acht televisiestations.





'VH1-der Land', oftewel VH Wonderland. Daarmee prijst de Duitse variant van de Amerikaanse muziekzender VH1 zichzelf aan. Of dat de zender een 'wonderland' is, is de vraag. De website van het station daarentegen is het allesbehalve. De website blinkt niet uit door originaliteit.

Alle voor muziekwebsites verplichte nummers, als hitlijsten, pop- en filmnieuws en cd-recensies en geluidsfragmenten komen voor, maar daar is alles mee gezegd. De rubrieken zijn weinig uitgebreid - in de filmrubriek wordt bijvoorbeeld maar één film behandeld - en het nieuws is er niet vernieuwend. Wie is er nou verbaasd over het feit dat de kaartverkoop van de Rolling Stones-concerten goed loopt? De cd's die er besproken worden, zoals Spiceworld, zijn bovendien overal al op dezelfde wijze gerecenseerd.

Daarbij is er bovenmatig veel aandacht voor ouderen als Woody Allen en Elton John, is de opmaak sober en overheerst, hoe is het mogelijk, de kleur grijs. Meest dodelijk voor de site is echter dat sommige links niet werken (bijvoorbeeld die naar 'crazy charts', een van de meest intrigerende rubrieken) en dat belangrijke informatie niet in beeld komt.

De surfer krijgt bij het opzoeken van de programma-informatie een blanco scherm. Bij de Amerikaanse versie van VH1 is het niet veel beter. Ook daar veel aandacht voor bejaarde en overleden artiesten en weinig nieuws. Gelukkig hebben ze daar een wel chatbox over de jaren '80. Dat maakt nog iets goed.

(www.vh1.de en www.vh1.com)

NRC Webpagina's
27 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)