U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Bedrijfsleven lijdt onder telecomtrends

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 11 DEC. Bedrijven laten zich bij het uitstippelen van hun strategie van de wijs brengen door vluchtige trends en grillen in de telecommunicatie en informatietechnologie. Van de zakelijke gebruikers wijzigt 57 procent jaarlijks de strategie wegens vernieuwingen op dit terrein.

Dat concludeert consultant Moret Ernst & Young uit onderzoek onder bijna 400 Nederlandse zakelijke gebruikers (minimaal 50 werknemers) van informatietechnologie en telecom. ,,Het telkens meegaan met nieuwe hypes wordt een onhoudbare situatie'', zegt ing. J. Verschuur van Moret. De onderzoekers verbazen zich over de frequente aanpassingen in de strategie. Dat lijkt in tegenspraak met de mening van veel gebruikers dat technologieën als Internet, e-mail en thuiswerken niet van zeer groot belang zijn voor de bedrijfsprocessen. E-mail bijvoorbeeld is ingeburgerd in het bedrijfsleven (64 procent maakt er gebruik van), maar de meeste gebruikers achten het belang ervan niet groot. E-mail wordt beschouwd als een aanvulling op het brief- en faxverkeer. Meer dan tweederde van de bedrijven ziet geen verandering in het gebruik van deze twee traditionele communicatievormen.

Volgens Moret wijzen aanbieders van informatietechnologie (500 deden mee aan de enquête) er nogal eens op dat gebruikers het risico lopen door de concurrentie op achterstand te worden gezet als ze niet tijdig inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Het is echter veelal nog onduidelijk waar deze ontwikkelingen toe zullen leiden, zodat hooggespannen verwachtingen vaak niet worden waargemaakt. ,,Gebruikers moeten stoppen met het krachteloos accepteren van de fantasy world die aanbieders hen voorspiegelen'', zegt Verschuur.

De niet aflatende stroom van nieuwe systemen en toepassingen betekent volgens Moret een verspilling van expertise en van het geld dat bedrijven in huis hebben. Meer dan de helft van de gebruikers meent dat de automatiseringsafdeling (helpdesk) niet meer in staat is gebruikers goed te ondersteunen. Een ander probleem is dat gebruikers murw raken doordat zij telkens moeten leren omgaan met nieuwe versies van programmatuur. Hun absorptievermogen voor vernieuwingen lijkt zijn grens te hebben bereikt. Tweederde van de zakelijke gebruikers meent dat de invoering van nieuwe toepassingen wordt belemmerd door het kennisniveau van gebruikers. Met name kleine en middelgrote ondernemingen waarvoor informatietechnologie geen specialisatie is, doen er goed aan niet al te snel in te springen op ontwikkelingen op dit gebied. Zij kunnen beter afwachten tot een nieuwe technologie zich heeft bewezen.

Moret signaleert dat een aantal nieuwe ontwikkelingen (elektronische handel, thuiswerken) in de informatietechnologie stokt. Zo stagneerde het percentage organisaties dat werknemers de mogelijkheid biedt 'echt' (met faciliteiten thuis die vergelijkbaar zijn met die op de werkplek) te 'telewerken' in het afgelopen jaar op 10 procent.

NRC Webpagina's
11 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)