U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  


ABN Amro bepleit fonds infrastructuur

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 11 DEC. De bank ABN Amro bepleit de oprichting van een nieuw instituut waarin overheid en bedrijfsleven samen de investeringen in de infrastructuur coördineren. Nederland komt volgens ABN Amro de komende kwart eeuw zo'n 100 miljard gulden tekort voor de infrastructuur.

ABN Amro heeft gisteren een rapport daarover aangeboden aan de ministers Zalm (Financiën) en Jorritsma (Verkeer en Waterstaat). ,,Dit is ons antwoord op de vraag van de politiek of de particuliere sector een rol wil spelen bij deze investeringen'', zei bestuurder drs. J.M. de Jong van ABN Amro later tijdens een door de bank belegde bijeenkomst.

ABN Amro wil een impuls geven aan de zogeheten Publiek Private Samenwerking (PPS), die in Nederland nooit echt van de grond is gekomen.

Sinds enige tijd staat deze samenwerking weer op de politieke agenda, vooral doordat de overheid zich heeft voorgenomen te investeren in onder meer de Hoge Snelheids Lijn (HSL), de Betuwelijn en mogelijk een tweede nationale luchthaven en de tweede Maasvlakte bij Rotterdam.

Het door ABN Amro gewenste instituut, Infra Beheer Nederland (IBN), is volgens de bank niet te vergelijken met de 'ouderwetse' PPS'en, waarbij de overheid eerst een plan maakte en dan de marktpartijen vroeg mee te betalen. Nu zouden overheid en bedrijfsleven al heel vroeg aan tafel moeten gaan zitten, nog voordat het tracé of de locatie bekend is. Het Infra Beheer Nederland krijgt in de visie van de bank niet alleen de zeggenschap over de aan te leggen weg of spoorbaan, maar ook over de bedrijfsterreinen en andere 'knooppunten' die van de investeringen profiteren. Zo kunnen de opbrengsten uit bijvoorbeeld rekeningrijden meteen worden verrekend met de lopende kosten van het project. Op die manier kan grondspeculatie worden voorkomen en kunnen de kosten met 5 tot 10 procent worden gedrukt.

Dat is volgens de bank ook nodig, omdat de infrastructurele investeringen kostbaar zullen zijn. Met inbegrip van vertraging en tegenvallers is de overheid tussen 1998 en 2020 zo'n 440 miljard gulden kwijt aan investeringen. De geplande inkomsten uit onder meer het Fonds Economische Structuurversterking (FES) en de potten van de Europese Unie (EU) zijn ongeveer 340 miljard gulden. De overheid gaat tot op heden uit van een nog niet gedekt bedrag van 40 miljard gulden.

NRC Webpagina's
11 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)