U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
VPRO-comedy stijlvast in meligheid

HENK VAN GELDER
Gejuich, gejoel en gelach begeleidt in Bed & Breakfast, de nieuwe comedy-serie van de VPRO, de opkomst van elk personage. Meteen in de eerste aflevering is het alsof die figuren al jarenlang vaste gasten in de huiskamer zijn, zo uitbundig wordt er gereageerd en zo vertrouwd is bovendien de typisch geknepen klank van het studiopubliek. Hoewel ik niet zou durven garanderen dat er ook werkelijk publiek bij de opnamen aanwezig is geweest - misschien komen de reacties van een lachband - horen die reacties er in elk geval helemaal bij.

Bed & Breakfast is immers een nieuw project van Paul Ruven, die bekend staat als een uiterst vormbewust filmmaker.

De zesdelige serie is gemodelleerd naar de luidruchtige Amerikaanse comedy-traditie, met eigen tics voor elk van de personages en één vaste lokatie. Hier is dat de woonkeuken van het pension van de familie Duineveld: vader (Jack Wouterse), zwager (Frans van Deursen), dochter (Juul Vrijdag) en moeder (die bij wijze van gimmick in elke aflevering door een andere actrice wordt gespeeld). En alsof hun individuele gektes nog niet genoeg zouden zijn, is er ook nog de voortdurende bron van ergernis dat het pension is toegewezen aan asielzoekers. Eén van hen heet NokNok en jat telkens bier uit de ijskast, want de grap van Bed & Breakfast schuilt mede in het schaamteloze gebrek aan alles wat politiek correct zou kunnen zijn.

Je moet ervoor in de stemming zijn om de meligheid van zulk driedubbelovergehaald effectbejag te waarderen, maar gezegd moet worden dat Ruven - die ook, samen met Marian Batavier, de scripts schreef - een stijlvaste serie heeft gemaakt met groteske personages en een hoog tempo. Bovendien zou het me niet verbazen als het stopwoord van vader Dirk (fuckeroni!) snel wortel schiet.

Later op de avond begint op Nederland 1 de IKON/BRT-serie Over de liefde, bestaande uit tien dramaatjes van minder dan een half uur, in het voetspoor van de reeks tv-monologen die beide omroepen enkele seizoenen lang hebben geproduceerd. Opnieuw is aan schrijvers van uiteenlopende snit (onder wie René Appel, Eli Asser, Walter van den Broeck, Kristien Hemmerechts en Robert Long) gevraagd een scenario bij te dragen, en wederom heeft Eric Oosthoek die zorgvuldig geënsceneerd.

De eerste aflevering, geschreven door Hetty Heyting, begint als een voorspelbare driehoeksverhouding, maar krijgt een onverwachte wending als de echtgenote zich betrokken voelt bij het onheil dat de minnares overkomt. Er zou, lijkt me, genoeg materiaal in zitten voor een twee keer zo lang single play en daardoor lijkt het alsof sommige dialogen nog meer uitgewerkt hadden kunnen worden. Maar op zijn minst is dit een intrigerende vingeroefening.

Bed & Breakfast, Ned.3, 20.20-20.50u.; Over de liefde, Ned.1, 21.44-22.13u.

NRC Webpagina's
4 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)