U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

O O G   I N   O O G :
Hoe maken we de tv-kijker loyaler?

FRITS ABRAHAMS
Bij de publieke omroep schijnt paniek te zijn uitgebroken na een intern onderzoek van de NOS, waaruit blijkt dat tv-kijkers veel meer zappen dan tot nu toe is aangenomen. Gemiddeld kijkt men niet langer dan een kwartier onafgebroken naar een en dezelfde zender.

Bonzen van de publieke omroepen reageren vanmorgen in de Volkskrant 'geschrokken' en 'onthutst', maar gelukkig nog niet 'verslagen'. Vooral netmanager B. Bremer van Nederland 2 heeft de panacee al bij de hand. Hij verwijst naar RTL 4 als het grote voorbeeld, want daar houden ze de kijker gemiddeld negen minuten langer vast dan bij de publieke omroep.

,,Die van RTL 4'', aldus Bremer, ,hebben toch een zender gecreëerd waarbij je weet wat voor avondje het wordt. En dat wordt beloond met loyaliteit.''

Misschien kan ik Bremer helpen met een nóg interessanter voorbeeld: Veronica. Daar hadden ze het nog geen jaar geleden reuze moeilijk. Ze brachten veel seks, veel datingshows en veel slechte speelfilms, maar ze maakten de fout er af en toe een snippertje informatie door te mengen, of beter gezegd: iets wat op informatie leek.

Wat deden ze daarom? Ze schopten de anderhalve man die iets met 'informatie' te maken had, de straat op en ze brachten nóg meer seks, datingshows en vierderangs-speelfilms. Sindsdien gaat het heel goed met Veronica. Ze hebben weer 'een zender gecreëerd waarbij je weet wat voor avondje het wordt'. Maar die zo vurig begeerde 'loyaliteit' krijg je als omroep niet cadeau. Je moet de concurrentie goed in de gaten blijven houden.

Zo moet men zich bij Veronica ernstig zorgen hebben gemaakt over het succes van het SBS6-programma De wallen op stap, die geïllustreerde consumentengids voor het Nederlandse bordeelwezen.

,,Kunnen we daar wat tegenover zetten, jongens?'' vroeg Veronica's programmadirecteur.

,,Goedele Liekens'', riep iemand.

,,Die werkt al voor SBS'', zei de directeur down.

,,Theo van Gogh?''

,,Die hebben we al gevraagd om nog wat meer neuk-acts in 'De Hunkering' te stoppen.''

,,Steve Brown? Heer Olivier?''

,,We hebben graag met ze gewerkt'', zei de directeur, ,,maar het zijn geen echte seks-experts.''

Toen viel de naam van Menno Buch, de succesvolste telefonische bordeelhouder van Nederland. Zouden ze hem geen live-programma over seks kunnen geven? Een programma ('mede mogelijk gemaakt door Christine le Duc'), waarnaar de kijkers hun geilste fantasieën live konden doorfaxen?

,,We noemen het: liefde bedrijven met het publiek'' opperde een redacteur.

,,Die houden we erin'', lachte de directeur.

,,Blote meisjes op een paard'', fantaseerde de redacteur verder.

,,Ga door'', hijgde de directeur.

,,Buch heeft nog wel een oud-werkneemster die wil vertellen dat ze een pieper in haar broekje stopt, en dat ze zich daarop steeds weer laat bellen door een collega, zodat ze op de triltonen heerlijk kan klaarkomen tijdens haar dagelijkse beslommeringen.''

,,Mijn god'', zei de directeur.

,,En als klap op de vuurpijl laten we die vrouw dan haar semafoonnumer geven, zodat de geile kijkertjes haar kunnen bellen.''

,,Ik leg de vergadering even stil'', zei de directeur, ,,want ik geloof dat ik mijn handen moet wassen.''

Bij Nederland 1 zoeken ze een nieuwe netmanager. Ik las ergens dat Joop Daalmeijer de voornaamste kandidaat is. Die bedacht drie jaar geleden als tv-directeur van Veronica 'sekstember': de maand september moest door Veronica zoveel mogelijk aan seks worden gewijd. Lijkt me een ideale netmanager voor een zender die wat meer loyaliteit van zijn kijkers wil.

NRC Webpagina's
2 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)