U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

TV-kijker zapt vaker dan gedacht

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 2 DEC.Televisiekijkers blijken meer te zappen dan tot nu toe werd aangenomen. Na een kwartier houdt de gemiddelde kijker het bij een zender voor gezien. Op Nederland 1 en 2 zapt de kijker gemiddeld na zestien minuten weg, bij Nederland 3 na vijftien minuten. Bij RTL4 blijft de kijker gemiddeld 25 minuten onafgebroken kijken. Dat blijkt uit een interne rapportage van de Dienst kijk- en luisteronderzoek (KLO) van de NOS. Zappen is het schakelen tussen televisiekanalen met een afstandsbediening. Bij een gemiddelde kijktijd van 2,4 uur per dag wordt vijftien keer overgestapt naar een andere zender. Daarbij zijn overstappen die korter duren dan dertig seconden niet meegeteld.

Jongeren zappen meer dan ouderen. Jongeren tussen de dertien en 24 houden het gemiddeld tien minuten uit bij een zender. De clipzender TMF houdt de jonge kijker gemiddeld slechts zes minuten vast. Kijkers tussen 25 en 49 jaar blijven gemiddeld dertien minuten bij een zender en mensen boven de vijftig zestien minuten. Uit het onderzoek blijkt verder dat mannen gemiddeld 25 procent meer zappen dan vrouwen. Waar RTL4 de kijker gemiddeld negen minuten langer vasthoudt dan de publieke televisiezenders, komen SBS6 (twaalf minuten) en RTL5 (elf minuten) onder het gemiddelde van vijftien minuten uit.

B. Bremer, netcoördinator van Nederland 2, noemt de uitkomsten van het onderzoek ,,behoorlijk verrassend, maar dan in negatieve zin.'' Volgens Bremer moeten de publieke omroepen hieruit de conclusie trekken dat meer aandacht moet worden besteed aan 'continuïteitsbeleid.' Dat kan betekenen dat de aftiteling bij programma's en de spotjes om leden te werven korter zullen worden. ,,Want dat zijn heel gevaarlijke zap-momenten'', aldus Bremer.

Daarnaast zal er goed moeten worden gekeken of de programma's van Nederland 2 wel voldoende boeiend zijn, meent Bremer. ,,Je kunt daarbij denken aan het tempo of de vormgeving van programma's. Ik zie nog weleens programma's waarvan ik denk: dat had wel wat korter gekund.'' Volgens Bremer moet ook beter worden gekeken hoe verschillende programma's op elkaar aansluiten.

NRC Webpagina's
2 DECEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)