R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
F I L M V O O R A F :
De aanslag
H.J.A. HOFLAND
,,Ver, ver weg in de tweede wereldoorlog woonde een zekere Anton Steenwijk met zijn ouders en zijn broer aan de rand van Haarlem.'' Zo begint het boek. ,,Ver, ver weg'' in het verleden dat voor degenen die het hebben helpen maken, tot op de dag van vandaag deel van hun leven is gebleven. Dit verleent de film van tijd tot tijd, als het verleden meestal onverwacht weer op gaat spelen, de actualiteit: geef rekenschap van toen! Maar hoe? Van welk web van toeval, dapperheid, lafheid, berekening, absurditeit, kwade en goede trouw? In de zorgvuldige uitspinning van dat alles ligt de zin van het verhaal, en dit wezen van de oorlog is in de film behouden. Het drama dat zich uitstrekt tot ver na de oorlog, vindt zijn oorsprong in de Hongerwinter, Haarlem, deel van het stukje Nederland dat dan de bevroren enclave is in de oorlog die naar zijn einde woedt. In de straat waar de 12-jarige Anton woont wordt een Nederlandse politieman, collaborateur, door het Verzet geliquideerd. De bezetter neemt represailles. Het lijk van de politieman wordt gevonden voor het huis waar Anton woont. Het huis wordt verwoest, zijn familie geëxecuteerd. Eerste episode. Het verhaal zet zich voort, door vier episodes, tot 1981, de ontknoping, tegelijkertijd de onthulling van bovengenoemde absurditeit. De film blijft oorlogsfilm, niet doordat er veel in wordt geschoten - nee, juist opmerkelijk weinig - maar door de onontkoombare nasleep in de breinen der betrokkenen. Hoe anders het ook is aangepakt, in deze zin doet het gegeven denken aan uiteenlopende films als The Best Years of Our Lives of The Nightporter: de oorlog gaat niet over. De aanslag (Fons Rademakers, 1986, Ned.). ZDF, 00.10-02.30u.
|
NRC Webpagina's
27 NOVEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |