U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Op weg naar de euro

SAP-Software

Redactie Roel Janssen en Mathijs Smit
,,Bent u al neuro van de euro?'' Marien de Ridder kan zijn klanten, bedrijven die software van het Duitse automatiseringsbedrijf SAP gebruiken, gerust stellen. Begin 1998 begint SAP met de levering van zijn software om de euro-omschakeling mogelijk te maken. De klanten bepalen zelf wanneer zij - gratis - willen overgaan op de euro.

SAP, internationaal een van de snelst groeiende ondernemingen in zijn branche en een beurslieveling, heeft ervaring opgedaan met software-aanpassingen bij de munthervorming in Oekraïne en de devaluatie van de Poolse zloty. Maar vergeleken met de euro waren dat simpele uitdagingen. Toch belooft het bedrijf dat het mogelijk is de euro-conversie van de softwareprogramma's in maximaal één weekeinde voor elkaar te hebben.

De conversie van programma's en toetsen op euro-functionaliteit vallen onder de gebruikelijke onderhoudscontracten en zijn daarom gratis. ,,De euro vloeit voort uit een wettelijke verplichting'', zegt De Ridder ter toelichting. ,,Misschien niet naar de letter maar wel naar de geest van de contracten hoort het tot onze verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat onze programma's aan de wettelijk gestelde eisen voldoen.'' Voor extra dienstverlening - training, consultancy - moet worden betaald. En er valt vermoedelijk heel wat extra begeleiding te verrichten. Ondernemers hadden eigenlijk gisteren al moeten beginnen met voorbereidingen. (RCJ)

en Baan CD-Rom

Softwarehuizen maken gouden tijden door met de euro. Baan Bussiness Innovation heeft in samenwerking met ABN Amro en de organisatie-adviseurs Paardekooper & Hoffman een euro CD-Rom ontwikkeld. Aan de hand van deze CD-Rom kan een ondernemer bepalen op welk moment zijn bedrijf het beste kan overgaan op de euro, alsmede wat de gevolgen en de knelpunten daarbij zijn.

Het digitale speeltje is bedoeld voor ondernemers die geen idee hebben welke software hun bedrijf precies gebruikt en die geen zin hebben om zich al te veel in de euro-introductie te verdiepen. Maar ze willen wel slagvaardig tot een besluit kunnen komen wat ze moeten doen. Voor zijn administratieve bedrijfssoftware biedt Baan biedt nog geen euro-conversieprogramma's. Dat is ook niet nodig, volgens Jaco Baars van BBI, want de programma's van het Veluwse softwarehuis zijn ingericht voor multicurrency-gebruik. Daaraan kan de euro moeiteloos worden toegevoegd. (RCJ)

Voorlichting

Veel ondernemers beschouwen de komst van de euro vooral als een automatiseringsprobleem. Maar er komt meer bij kijken. Ook de voorlichting over de gemeenschappelijke Europese munt is een mijnenveld. In pr- en voorlichterskringen neemt de verwarring toe over de manier waarop de munt over het voetlicht moet worden gebracht.

Op een congres in Den Haag over 'voorlichting rond de euro' kwam deze week de vertwijfeling - zowel bij toehoorders als sprekers - aan het licht. Niemand had een goed woord over voor de beslissing van het 'Nationaal Forum voor de introductie van de euro' te wachten met een uitgebreide voorlichtingscampagne door de overheid tot mei. Dan worden de deelnemende landen aan de EMU bekend. Duitsland begon vorig jaar al met een dergelijke voorlichtingscampagne, in Frankrijk gaat hij volgende week van start. Ook de weigering van het ministerie van Financiën gehoor te geven aan het verzoek een spreker naar het congres te sturen, leidde tot kritiek. Reden voor organisatie-adviseur W. de Koning zijn gehoor aan te sporen: ,,Waar de overheid verstek laat gaan, moet het bedrijfsleven de taak overnemen.'' Maar in het bedrijfsleven krabt men zich bedenkelijk achter de oren. Is het wel zinvol nu miljoenen aan mediacampagnes te besteden, terwijl de burger het euro-geld pas in 2002 op zak heeft? ING-woordvoerster R. Bolding gaf onomwonden toe dat er bij de financiële gigant twijfels bestaan over het effect van hun peperdure advertentiecampagne. Zolang er bij de burgers nog geen 'euro-awareness' bestaat, valt de belangstelling van de klanten tegen. Misschien is het beter het anders aan te pakken. ,,Tegen de gratis publiciteit rond het overnamebod op de Belgische bank BBL kan geen advertentiecampagne op.''

De Rabobank richt zich volgens N. van den Broek vooral name op ondernemers, omdat ,,het geen zin heeft te communiceren met mensen die er nog weinig mee te maken hebben''. Over de publiekscampagnes van de banken was Van den Broek kort: ,,De banken zijn er alleen mee bezig omdat hun concurrenten het ook doen.'' Volgens Ineke Setz, hoofd voorlichting van de Consumentenbond en lid van het Nationaal Forum, leidt een informatie-overschot echter snel tot het gevoel dat de burger iets door de strot geduwd krijgt. ,,En in zekere zin is dat natuurlijk ook zo.'' (MS)

AGENDA

25 november: Vastgoed in EUROperspectief. 4de ING bedrijfsvastgoed Congres, World Trade Centre, Rotterdam. 10.00-18.00 uur. Inl: 010-4184829.

Suggesties rjanssen@nrc.nl. of 010-4067331

NRC Webpagina's
21 NOVEMBER 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)