M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Lokale regels voor commerciële tv
Door een onzer redacteuren
Dat heeft het Commissariaat voor de media in samenspraak met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, waar media onder valt, gisteren besloten. Ook de radiozenders Sky Radio en Classic FM zullen onder toezicht van het Commissariaat komen. Door dit besluit zullen RTL4 en RTL5, onderdelen van de Holland Media Groep (HMG), zich nauwkeuriger moeten bekommeren om regels over geweld op televisie en zullen ze beperkt worden in de sponsoring van hun programma's. Ingewijden stellen dat dit laatste HMG tientallen miljoenen guldens per jaar kan gaan kosten, als programma's als Koffietijd, de Vijf Uur Show of Business Update niet langer zo nadrukkelijk betaald mogen worden door sponsors. Commerciële televisiezenders als SBS6 en Veronica (overigens eveneens onderdeel van HMG) moeten zich als Nederlandse zenders al aan deze regels houden. HMG kon vanochtend nog niet reageren. De directie wil het besluit eerst bestuderen, aldus een woordvoerder. Bronnen binnen het ministerie van OC en W verwachten echter dat HMG het besluit bij de rechter zal aanvechten. RTL 4 en RTL5 krijgen van het Commissariaat tot 6 januari de tijd een Nederlandse uitzendlicentie aan te vragen en tot maart volgend jaar om de programmering aan te passen. Het besluit van het Commissariaat is het gevolg van een Europese richtlijn en een aanpassing van de Nederlandse Mediawet in september van dit jaar. Die bepaalt dat omroepen onder het toezicht vallen van het land van vestiging. Daarbij gaat het om de plaats waar de meeste omroepmedewerkers werkzaam zijn en om de plaats waar de programmatische beslissingen genomen worden. Het Commissariaat is tot de conclusie gekomen dat ,,de programmatische besluiten ten aanzien van RTL4 en RTL5 door functionarissen van HMG in Hilversum worden genomen.''
|
NRC Webpagina's
21 NOVEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |