NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Van Kooten en De Bie na de afwas
Kees van Kooten en Wim de Bie beginnen zondagavond aan hun
vijfentwintigste televisieseizoen voor de VPRO. En dat is een mijlpaal.
Al in september 1974, nog voordat ze met het Simplisties Verbond tot
volle wasdom kwamen, werd hen als ,,scheppers van een heel eigen soort
televisievermaak'' door de verzamelde tv-critici een Nipkow-schijf
toegekend voor hun bijdragen aan Hadimassa (VARA) en Het Gat
van Nederland (VPRO). Met Keek op de week, vijf jaar lang
vastgeplakt aan het Journaal - en zelfs met speciale dispensatie van de
STER zonder tussenkomst van een reclameblok. Met Krasse knarren
kwam een keerpunt in het televisie-oeuvre Van Kooten en De Bie. Ze
manifesteerden zich nu nadrukkelijk als ouderen ( zondagavond, Ned.3,
20.34-21.04u.).
Reclame buiten de spot
Sluikreclame was een mooi, helder woord. Iedereen wist wat ermee werd
bedoeld en bijna iedereen was het eens met de negatieve connotaties.
Reclame richt zich met een open vizier tot het volk, sluikreclame doet
dat onder valse voorwendselen. Tegenwoordig is dat woord ondergegaan in
een verwarrende mist van eufemismen: product placement,
inscript sponsoring, billboarding, price marketing,
infomercials, in program branding of participatie.
En het worden er, onder de verzamelnaam non spot advertising,
steeds meer. IP, het verkoopkantoor van RTL en Veronica, haalt er dit
jaar er 100 miljoen gulden van binnen, wat neerkomt op vijftien procent
van de totale reclame-omzet.
Verdachten moord journalist gearresteerd
De politie van Amsterdam heeft, in samenwerking met de Ierse politie,
twee Ieren gearresteerd die er van worden verdacht vorig jaar in Dublin
een vrouwelijke onderzoeksjournalist te hebben vermoord. Veronica Guerin
van de Ierse krant Sunday Independent werd 26 juni vorig jaar
door mannen op een motor doodgeschoten. Ierland heeft al een
uitleveringsverzoek ingediend. Volgens de politie maken de twee Ieren
deel uit van een criminele organisatie die zich bezighoudt met
hasjtransporten en productie van chemische drugs.
Humo is het enige onafhankelijke Nederlandstalige weekblad over radio en
televisie. Het verschijnt mondjesmaat in Nederland, omdat de radio- en
tv-gegevens die erin staan auteursrechtelijk worden beschermd binnen de
Nederlandse grenzen. Dat is jammer, want het blad biedt sinds jaar en
dag meer dan alleen een overzicht van de programmagegevens. In Humo
worden zowel de Belgische als Nederlandse maatschappelijke en culturele
actualiteiten op een speelse wijze op de voet gevolgd. Het aardige van
Humo is, dat het een combinatie vormt van degelijke interviews,
reportages en onderzoeksjournalistiek en een vorm van geestigheid die de
doorgaans zware, op de eigen parochie gerichte Nederlandse
programammabladen ontberen.
Humo is nu ook op Internet te raadplegen, op een site die op een vernuftige en geestige wijze is verluchtigd door de
tekenaar Kamagurka. Op de Humo-site, 'The Wild Site', bestaat de
mogelijkheid tot 'chatten', er is een link naar alle culturele
evenementen van de week bij 'De Avonden' en men kan bij 'Pardon?'
reageren op het gebodene. Het bijzondere van de site is de combinatie
van elementaire vormgeving en een nonchalant-sympathieke wijze van
benadering van het lezerspubliek - zoals te doen gebruikelijk in het
blad. De site is in ontwikkeling, wat blijkt uit de gesloten afdeling
'Bij Bert en Bobje' van Kamagurka. Jammer is dat de Humo-site
(vooralsnog?) een uithangbord vormt van wat in het blad is te lezen,
zonder toegang te bieden tot de integrale artikelen. De aantrekkelijke
aankondigingen van de artikelen smaken naar meer.
(www.humo.be/home.htm)
|
NRC Webpagina's
11 OKTOBER 1997
|