NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
'De behoefte recalcitrant te zijn is weg'
Paul de Leeuw: ,, Ik ga door met het maken van spraakmakende tv, maar
niet meer als doel op zich''.
Een week voor aanvang van een nieuwe serie van 74 afleveringen van de
late night-formule Laat de Leeuw, lijkt de opschudding
rondom zijn persoon alweer eeuwen geleden. Sinds Paul de Leeuw
veranderde van een controversieel zuigertje in een aimabele
talkshow-host. Moeten we ons zorgen gaan maken over zijn toekomst
als grensverleggend televisie-maker?
Gezamenlijk advertenties werven is fout
De samenwerking tussen twee organisaties die gezamenlijk advertenties
gaan werven voor regionale omroepen is in strijd met de Wet economische
mededinging. Dit zegt directeur C. Vis van de STER, verantwoordelijk
voor de reclame van de landelijke publieke omroep. De twee
organisaties, de Regionale Omroepreclame (ROR) en de Omroep Reclame
Nederland (ORN), kondigden deze week aan vergaand te zullen gaan
samenwerken.
Polonaise met een staartje
De bewindslieden Zalm, Borst, Van Mierlo en Kok hebben in werkelijkheid
nimmer de polonaise gedanst, althans niet in het bijzijn van een
fotograaf. Toch verscheen een afbeelding van dit tafereel op prinsjesdag
in de Telegraaf en Het Financieele Dagblad. Hoe de foto
precies is gemaakt, wil Hans Vos van het Haarlemse reclamebureau Vos
Wiegel & Van Niedeck niet vertellen. ,, We hebben er in elk geval veel
complimenten voor gekregen; de onderdanen vonden de grap blijkbaar veel
leuker dan de regering'', getuige het kort geding dat de RVD deze week
aankondigde.
De Peter Jan Rens-site die RTL4 onlangs opende, is te kenmerken met
één woord: jofel. De toon waarop de lezer wordt
aangesproken is als volgt: ,,In deze kroeg maak je van alles mee. Je kan
lekker ouwehoeren over zaken die je opwinden, maar dan wel live in de
uitzending.'' Men kan 200 gulden winnen als een 'gouden tip' een
programma-item oplevert. En er wordt verteld wat er 'vanavond' in de
uitzending is, al was er gisteren informatie te vinden over de
uitzending van de avond ervóór: ,,Om maar met het
sappigste te beginnen: je kunt bij ons een striptease-cursus volgen!''
Via deze site worden ook gasten voor de talkshow geworven, wat een
aardig inzicht geeft in het allooi van de onderwerpen die de redactie
heeft uitgebroed. Gezocht worden ondermeer 'de meest enthousiaste en
uitbundige travestieten', de leukste bloopers', zij
die hun nering willen aanprijzen op video, 'mensen die in de uitzending
1 minuut zendtijd krijgen om hun gal te spuwen over alles en iedereen',
'mensen die hun naar-bed-gaan-ritueel op video willen opnemen' en
deelnemers aan een discussie over seksualiteit. Via de web-cam kan een
kijkje worden genomen in het redactielokaal en met 21 vrolijk in de
camera lachende kaaskoppen stellen de redactieleden zichzelf voor. In de
Gamehall spreken zij de Internetter aldus aan: ,,Als wij even niet bezig
zijn aan ons programma, houden wij er namelijk van wat spelletjes in
elkaar te klussen. Een leuke manier om jullie grijze cellen wat werk te
bezorgen.'' De Chatbox, ten slotte, staat open voor degene die ,,lekker
wil roddelen, kletsen, zeiken, klagen en zeuren''. Doe dat vooral, over
deze site. (www.rtl4.nl)
|
NRC Webpagina's
27 SEPTEMBER 1997
|