U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S e l e c t i e


Televisie

Radio

O O G   I N   O O G :
Waardig afscheid van Van Meekren
De uitstraling van een drogist te Doetinchem, maar journalist in hart en nieren: Jaap van Meekren. Hij zal dank zij allerlei tv-terugblikken à la Zomergasten in de herinnering vooral voortleven als de verslaggever van de etnische rellen in 1972 in de Rotterdamse Afrikaanderwijk. Met boos geknepen mondje stond hij daar, terwijl hij zijn morele kwalificaties het land inslingerde: ,,Redeloze vernielzucht... raddraaiers die in troebel water vissen... en dat alles in een democratisch land als het onze.... menig Rotterdammer zou eens voor de spiegel moeten gaan staan.''


T V   V O O R A F :


Omroep wil eigen gezicht
Omroeppolitiek spreekt niet tot ieders verbeelding, en zeker niet de vraag of elk van de drie publieke netten voortaan moet worden bestuurd door een net-manager die wordt benoemd door de nieuwe omroepleiding of door de omroepen zelf. Niettemin is het antwoord op die vraag ook voor kijkers van belang. De aanstaande mediawet, intussen goedgekeurd door de Tweede Kamer, schrijft immers voor dat de omroep voortaan onder leiding staat van een raad van bestuur van de NOS, die door Den Haag wordt benoemd. En die raad van bestuur krijgt vervolgens tot taak voor elk van de netten een net-manager aan te stellen. Het gevolg is dus dat de omroepen op die drie netten min of meer onder curatele van drie sterke mannen komen.


F I L M   V O O R A F :


Touch of evil
Razend moet Orson Welles zijn geweest toen hij Touch of evil voor het eerst geprojecteerd zag. De regisseur was de film begonnen met een kunststukje, een minutenlang shot van de camera die over de straten beweegt, tot hij uiteindelijk stilhoudt op de kofferbak van een auto, die meteen ontploft. Typisch Welles, die vanaf de eerste seconde wilde bewijzen dat hij nog altijd de geniale regisseur van Citizen Kane was. Typisch van de Hollywoodbazen ook om zo'n shot maar flauwekul te vinden. Ze hadden eerst, vergeefs, aan Welles voorgesteld erin te knippen. Bij de vertoning bleek dat ze ten slotte eigenhandig de titelrol over de openingsbeelden hadden laten lopen.

NRC Webpagina's
28 AUGUSTUS 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)