U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Hoe doen die termieten dat?

MARIE-JOSÉ KLAVER
Op Internet zijn heel veel leuke programma's en spelletjes te vinden die je naar je eigen computer kunt halen. Downloaden heet dat in het Engels. De meeste van deze programma's zijn gratis. StarLogo is zo'n programma. Het is bedacht door Mitchel Resnick, een professor uit Amerika, die ook samen met kinderen robots van Lego maakt.

StarLogo is bedoeld voor kinderen vanaf 12 jaar. Op de website van het laboratorium waar Mitchel Resnick werkt, staat hoe je de software kunt downloaden ( http://el.www.media.mit.edu/groups/el/projects/starlogo). Je hebt een Apple Macintosh nodig en ongeveer 8 MB vrij werkgeheugen. Aan een versie voor de PC wordt nog gewerkt.

Er zitten een paar spelletjes bij StarLogo. Pac Man bijvoorbeeld en Space Invaders. Ook zit er een termietenhoop bij. De termieten slepen met stukjes hout en bewegen allemaal door elkaar. Toch ontstaat er na een tijdje een keurige stapel hout. Hoe kan dat? StarLogo laat zien dat het niet nodig is dat de termieten een leider volgen om de houtjes op te stapelen. Elke keer dat ze een gat zien, stoppen ze er een houtje in en gaan ze op zoek naar het volgende stukje.

Je kunt ook een verkeersopstopping laten ontstaan. StarLogo laat zien dat daar niet veel voor nodig is. Ook zonder botsingen en kapotte bruggen komen auto's heel snel in een file terecht. Dat komt omdat bestuurders de neiging hebben langzamer te gaan rijden als ze een auto voor zich zien. Als iedereen steeds even hard blijft rijden, krijg je geen file. Ook hier zie je iets gebeuren zonder een centrale oorzaak.

StarLogo wordt trouwens ook in het echt gebruikt. In de Amerikaanse staat Maine is met StarLogo uitgerekend hoeveel bijen er nodig zijn om een veld met bosbessenstruiken te bevruchten. Met het programma wordt ook bekeken hoe bosbranden zich verspreiden. Met wat experimenteren op de computer wordt vanzelf duidelijk hoeveel bomen een veilig bos mag hebben per vierkante meter.

Met een paar muisklikken kun je ook zelf spelletjes maken met StarLogo of modellen van echte gebeurtenissen. Met eenvoudige instructies kun je bijvoorbeeld een programma maken dat laat zien wat er gebeurt als een populatie muizen heel veel kaas eet. Gaan ze dan dood? Of krijgen ze juist heel veel energie en planten ze zich heel snel voort? En wat gebeurt er met de kaas als er een heleboel jonge muisjes bijkomen? Bestaande voorbeelden kun je aanpassen om te kijken wat er gebeurt als de omstandigheden veranderen. Kan een enkele termiet ook een grote houthoop maken? Werken vierduizend termieten effectiever dan vierhonderd? Probeer het maar eens.

NRC Webpagina's
25 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)