U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s




Philips niet tevreden over dochter Origin

Door een onzer redacteuren
EINDHOVEN, 24 JULI. Philips' financieel bestuurder J. Hommen heeft vanochtend automatiseringsdochter Origin ferm terechtgewezen. ,,Origin doet het nog altijd niet goed genoeg'', zei hij in zijn toelichting op de halfjaarcijfers.

Hommen straalde overwegend tevredenheid uit, maar voor Origin maakte hij een uitzondering. ,,Ze maken niet genoeg uren die ze in rekening kunnen brengen'', aldus Hommen. ,,Ze werken in een branche die het uitstekend doet'', voegde hij daaraan toe. ,,We willen graag lagere algemene kosten en hogere opbrengsten zien.''

Origin was een uitzondering. Philips' resultaten verbeterden over vrijwel de gehele linie. De meest opvallende bijdrage werd geleverd door de omslag in de divisie Professionele Producten en een scherpe winstverbetering in Componenten en Halfgeleiders. Met de voortgaande resultaatverbetering in Componenten en Halfgeleiders, van 429 miljoen gulden in het eerste kwartaal naar 630 miljoen nu, lijkt Philips als een van de eerste bedrijven te profiteren van het herstel in de chipsector. ,,De prijsdruk op de markt voor halfgeleiders is in de loop van het tweede kwartaal verminderd en zelfs bijna tot een einde gekomen'', aldus Hommen.

Philips benut de capaciteit in zijn chipsfabrieken op het moment uitstekend en krijgt veel meer nieuwe orders binnen dan het producten aflevert. Volgens Hommen draagt ook het feit dat Philips veel halfgeleiders maakt voor toepassingen in de consumentenelektronica (mobiele telefoons, multimediacomputers) aan de goede prestaties van dit bedrijfsonderdeel bij. De verkoop van monitoren verliep ,,extreem goed''. ,,Het lijkt erop dat wij onder pc-fabrikanten de goede klanten hebben'', aldus het bestuurslid.

De prestaties van Philips in Noord-Amerika vielen uit de toon bij de resultaten. In de Verenigde Staten en Canada heeft het concern net als in het eerste kwartaal geen geld kunnen verdienen. Bij een licht stijgende omzet verloor Philips in de Verenigde Staten de eerste zes maanden van dit jaar acht miljoen gulden. De resultaten worden met name gedrukt door de kosten van een grote reclamecamapgne die bekendheid en imago van de gecombineerde merknaam Philips-Magnavox in de VS moet versterken.

Ook de tegenvaller die Philips incasseerde in mobiele telefonie heeft gedrukt op de resultaten van Noord-Amerika. Hommen wees er vanmorgen op dat in de VS veel pionierswerk wordt gedaan met de introductie van nieuwe producten als WebTV die aanvankelijk verlies opleveren. Door verder te snijden in de kosten en onrendabele productiefaciliteiten streeft Philips naar positieve resultaten in deze regio.

Tegenover de matige prestaties in Noord-Amerika staan uitstekende resultaten in Europa. De Europese groei voltrok zich met name in Oosteuropese landen. Het bedrijfsresultaat in Europa verdrievoudigde bijna in vergelijking met het eerste halfjaar van 1996 tot 1,14 miljard gulden (meer dan de helft van het totaal). De omzetgroei die het concern behaalt in Azië (vijf procent over de eerste zes maanden) was mager, gezien de ambitieuze doelstellingen die topman C. Boonstra zich voor deze regio heeft gesteld. Als verklaring verwees Philips' tweede man D. Eustace vanmorgen opnieuw naar de tragere groei in deze regio. Met een bijdrage van 23 procent in de concernverkopen neemt de bijdrage van Azië in de totale omzet van Philips wel toe.

NRC Webpagina's
24 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)