K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
Leonardo DiCaprio
Door BIANCA STIGTER De meeste acteurs willen tenminste een keer in hun carrière een karakter spelen als dat van Dustin Hoffman in Rain Man of dat van Daniel Day-Lewis in My Left Foot: een personage dat de acteur uitdaagt omdat het geestelijk of lichamelijk gehandicapt is. In zo'n rol denkt de acteur niet terug te kunnen vallen op zijn uiterlijk of charmes: hij moet spelen. De meeste acteurs willen zo'n uitdaging alleen niet aan het begin van hun carrière. Ze zouden er wel eens aan vast kunnen blijven zitten, zoals Anthony Perkins aan Psycho. Leonardo DiCaprio (Los Angeles, 11 november 1974) durfde het in 1993 wel vroeg aan. Zijn tweede grote rol was die van Arnie, het achterlijke broertje van Johnny Depp in What's Eating Gilbert Grape van Lasse Hallström. Wegens zijn knappe kopje - blond haar, de huid van een engel, het neusje van een mopshond - had de jonge acteur de rol bijna niet gekregen. Maar DiCaprio hield zijn mond aldoor een beetje open, spreidde zijn vingers, kromde zijn armen en werd prompt voor een Oscar genomineerd. Een stigma leverde de rol hem niet op: DiCaprio bleef bekend staan als de meest getalenteerde acteur van zijn generatie en veroverde vorig jaar de rol die elke jeune premier geloofwaardig wil maken: hij was Romeo in Baz Luhrmanns fonkelende videoclipverfilming van William Shakespeare's Romeo and Juliet. Behalve de vormgeving maakten ook de hoofdrolspelers deze film modern: DiCaprio maakte Romeo onvergelijkelijk veel mooier dan Claire Dane Juliet. DiCaprio, net als River Phoenix kind van hippie-ouders, wisselt rollen in Hollywoodproducties af met optredens in onafhankelijke producties. Hij begon zijn carrière jong op de televisie en was de ster van een horrorfilm voor hij in 1993 uit 400 jongens werd gekozen om in This Boy's Life naast Robert DeNiro te spelen. DiCaprio is een acteur die vaak het compliment krijgt dat hij zich naast de groten uit het vak al staande kan houden. In de westernparodie The Quick and The Dead (Sam Raimi, 1995) nam hij het op tegen Gene Hackman en Sharon Stone en nu speelt hij in Marvin's Room naast Diane Keaton en Meryl Streep. Een andere constante is zijn haar: DiCaprio heeft in elke film een lok blond en steil over zijn voorhoofd hangen, of hij nu een basketballende junk speelt, zoals in The Basketball Diaries of de Franse dichter Arthur Rimbaud in Total Eclipse (Agnieszka Holland, 1995). De gekweld- en gekwetsheid die je bij dit soort rollen verwacht, kan DiCaprio nog niet laten zien, hij moet ze, net als Arnie, spelen. Romeo was in zijn handen geen James Dean maar een kalververliefde. Totnutoe is de rol van de pochende Kid in The Quick and The Dead hem misschien het meest op het lijf geschreven. Als hij een andere revolverheld neerschiet zegt hij lachend: 'Can you improve perfection'?
|
NRC Webpagina's
16 JULI 1997
|
Bovenkant pagina |