K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
Uitgebracht door PolyGram Home Video. Van basketballer tot junk tot dichter
Door DANA LINSSEN
De videoclip-achtergrond van regisseur Scott Kalvert (hij maakte o.a. clips voor tieneridool Marky Mark, in de film te zien als Mickey) verraadt zich in dynamische beelden van ketende knullen. Af en toe nemen ze een snuifje fenol en de rest van de tijd dromen ze ervan om de beste basketbalspelers van de buurt te worden. Gewone puberdromen, tot dat snuifje fenol (en later de uppers, de cocaïne en de heroïne) hen de illusie geeft dat ze de beste basketbalspelers ter wereld zijn. Kalvert baseerde zijn speelfilmdebuut op het gelijknamige dagboek van ex-verslaafde Jim Caroll. Plichtmatig opgelezen fragmenten van deze met een cultstatus omgeven junkie-mijmeringen vormen de narratieve lijn van de film. Het gebruik van een voice-over moet vooral een gebrek aan dramaturgisch inzicht verhullen. In zijn cameravoering lijkt Kalvert niet te kunnen kiezen tussen een participerende camera (zoals in de hallucinatoir gefilmde basketbalwedstrijdjes) en een semi-documentaire stijl. Dat maakt het lastig om een beeld van zijn hoofdpersonen te krijgen. Zijn het brutale helden, zoals in Trainspotting, of vervelende opscheppers? Voordat The Basketball Diaries een star-verhicle werd voor DiCaprio, werden ook acteurs als Matt Dillon en wijlen River Phoenix genoemd voor de rol van Jim. Zij zetten eerder geloofwaardige en nergens geromantiseerde junkies neer in respectievelijk Drugstore Cowboy en My own Private Idaho van Gus van Sant. Met Jim Caroll kwam het overigens allemaal goed, haast de eindtekst van de film te vertellen. Hij kickte af op zijn zeventiende en maakte furore als underground-dichter en muzikant. Hij is even te zien in de film (als junkie) en veel van de muziek op de soundtrack (waarop ook de in een drugsfilm onvermijdelijke Doors) is door hem geschreven.
|
NRC Webpagina's
16 JULI 1997
|
Bovenkant pagina |