R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE Televisie
|
F I L M V O O R A F :
Beck: De gesloten kamer
GERWIN TAMSMA
Maar terwijl de familie Bijl de school voor de kinderen in Stockholm al had uitgezocht, bezweek het Zweeds Filminstituut, de producent, bijna onder de last van Bergmans Fanny och Alexander en Bijls project werd afgeblazen. Het was slechts het begin van jaren van pech en rampspoed: de nieuwe Amerikaanse producent Island Pictures ging ook bijna failliet, een Belgische producent overleed. Dat de film er gekomen is, was uitsluitend omdat Bijl, een enigszins schuwe twijfelaar, zich er volledig in had vastgebeten. Hij was ergens het punt gepasseerd waar de vraag of het project wel interessant genoeg was voor al die moeite, nog gesteld kon worden. Uiteindelijk wist hij zijn film met vooral Vlaams geld en in een Antwerpse setting te realiseren. Het werd een waardevolle psychologische film zonder de gebruikelijke politieheroïek en zonder achtervolgingen. De Nederlandse pers was nu veelal enthousiast, vooral over de sfeer en het acteren van Jan Decleir, Warre Borgmans en Els Dottermans, maar het publiek bleef weg. Bijl dacht in 1993 dat hij nooit meer een film zou maken, en dat is een verlies voor de vaderlandse film. Beck: De gesloten kamer (Jacob Bijl, 1992, Nederland/België). BRTN1, 23.20-0.56u.
|
NRC Webpagina's
10 JULI 1997
|
Bovenkant pagina |