U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Fusie belangen in Kobalt Media

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 10 JULI. ABN Amro, Heineken en Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB) treden toe tot Kobalt Media Services, een samenwerkingsverband van Ahold en Vendex op het gebied van reclame-inkoop, -planning en -strategie. Hiermee wordt Kobalt in één klap een van de grootste mediabureaus in Nederland met een verwachte omzet van een half miljard gulden in 1998.

De vijf ondernemingen hebben tot de krachtenbundeling besloten als antwoord op de concentraties bij uitgevers, media-exploitanten en andere mediabureaus. Zo zijn de dagbladen na de overname van de Dagbladunie door PCM Uitgevers eind 1995 voor het merendeel in handen gekomen van vier concerns. De markt van landelijke dagbladen wordt zelfs beheerst door twee uitgevers, de Telegraaf en PCM Uitgevers, eigenaar van de Volkskrant, Het Parool, Trouw, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad. Ook de tv-markt is grotendeels in handen van enkele partijen, zoals de Ster voor de publieke omroepen en IP, de reclame-exploitant van onder meer RTL4, RTL5 en Veronica. Door de bundeling kunnen de adverteerders proberen bulk-kortingen te bedingen. Als gevolg van de bundeling doen Ahold en Vendex afstand van een deel van hun 50-procentsbelang in Kobalt. In de nieuwe constructie krijgen de vijf deelnemers elk 20 procent van de aandelen in de besloten vennootschap.

De samenwerking is opmerkelijk omdat voor de inkoop van televisiespotjes en dagbladadvertenties bedrijven doorgaans vooral 'onafhankelijke' reclamebureau's, met aan hen gelieerde mediabureau's, inschakelen. Het eigen inkoop-bedrijf van Ahold en Vendex vormde een van de weinige uitzonderingen op die regel. Volgens Ruud de Langen van reclamebureau FHV/BBDO willen deze adverteerders ,,het heft in eigen handen nemen. Ze willen de baas zijn over hun eigen geld en vinden misschien dat mediabureau's ondoorzichtig werken. Ik zie dit toch als het opzeggen van het vertrouwen in de mediabureau's.'' De Langen vindt het ,,geen gunstige ontwikkeling'', maar erkent dat hij spreekt als belanghebbende. Directeur J. van Huis van Media Exposure, dat tot voor kort ABN Amro als klant heeft, verbaast zich over de bekendmaking en spreekt van ,,een gevoelige klap''.

NRC Webpagina's
10 JULI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)